قرآن کریم، ترجمۀ آیت الله مکارم شیرازی.
ابن خلدون، عبدالرحمن. (۱۳۵۹). مقدمه ابن خلدون. (محمد پروین گنابادی، مترجم). تهران، بنگاه ترجمه و نشر کتاب.
اتکینسون، ریتا ال، اتکینسون، ریچارد سی، اسمیت، ادواردای، بم، داریل ج، و هوکسما، سوزان نولن (1394). زمینۀ روانشناسی هیلگارد. (محمدنقی براهنی و دیگران، مترجمان). تهران، رشد.
آمدی، عبدالواحدبن محمد تمیمی (1410ق). غررالحکم و دررالکلم. (مهدی رجایی، محقق). قم، درالکتب الاسلامیه.
باقری، خسرو (1389). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران، مدرسه.
بی ریا، ناصر و دیگران (1390). روان شناسی رشد با نگرش به منابع اسلامی. تهران، سمت.
جعفری پناه، مهدی، و میرعلی، محمدعلی (1399). نقش خودسازی در تحقق صلح عادلانه با تأکید بر بیانیۀ گام دوم انقلاب. سیاست متعالیه، 8(29)، 275- 296.
جمشیدی، محمدحسین (1380). نظریۀ عدالت از دیدگاه فارابی، شهیدصدر و امام خمینی، تهران، پژوهشگاه امام خمینی.
جوادی آملی، عبدالله، (1389). تفسیر انسان به انسان، قم، اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1390الف). حیات حقیقی انسان در قرآن، قم، اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1390ب). نسبت دین و دنیا، چاپ پنجم، قم، اسراء.
جوادی آملی، عبدالله (1391). صورت و سیرت انسان در قرآن، قم، اسراء.
بیانات آیت الله خامنهای، دسترسی در: http://www.farsi.khamenei.ir.
خوانساری، جمالالدین محمد (1366). شرح غررالحکم و دررالکلم. تهران، دانشگاه تهران.
رهنمایی، سیداحمد (1388). درآمدی بر فلسفۀ تعلیم و تربیت. قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
رهنمایی، سیداحمد (1399). ماندگاری بیانیۀ گام دوم انقلاب اسلامی مبتنیبر مبانی فطری و کلامی. اندیشۀ نوین اسلامی، (16)61، 185-204
شریفی، احمدحسین (1394). مبانی علوم انسانی، تهران، مرکز پژوهشهای علوم انسانی صدرا.
شهریاری، روحالله، و نجفی، حسن (1399). هویت حقیقی انسان در اندیشۀ انسان شناختی جوادی آملی، انسانپژوهی دینی، 1(44)، 92-69.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1364). المیزان فی تفسیرالقرآن. (سیدمحمدباقر موسوی همدانی، مترجم). قم، بنیاد علمی و فرهنگی علامه طباطبایی.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1387). بررسی های اسلامی. ( سیدهادی خسروشاهی، چاپگر). قم، بوستان کتاب.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1389). المیزان فی تفسیر القرآن. (سیدمحمدباقر موسوی همدانی، مترجم). قم، دفتر انتشارات اسلامی وابسته به جامعۀ مدرسین حوزۀ علمیۀ قم.
فتحعلی، محمود، مصباح، مجتبی، و یوسفیان، حسن (1391). فلسفۀ تعلیم و تربیت اسلامی. قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
قمی، عباس (1426). کلیات مفاتیح الجنان.(الهی قمشه ای، مترجم). قم، مؤسسۀ بضعه المختار.
کریم زاده، صادق (1391). رشد اخلاق: تغییر در روی آوردهای معاصر. روانشناسی و دین، 5(3)، ٦٣ -95.
کریمی، مصطفی (1393). مرحلۀ مطالعۀ اکتشافی در نظریهپردازی قرآنی. معرفت، 23(197)، 31-46.
کلینی، محمدبن یعقوببن اسحاق (1404ق). کافی. (علیاکبر غفاری و محمد آخوندی، مصححان). تهران، دارالکتب الاسلامیه.
لیثی واسطی، علیبن محمد (1376). عیون الحکم والمواعظ. (حسین حسینی بیرجندی، مصحح). قم، دارالحدیث.
مجلسی، محمدباقر (1404). بحارالانوار. بیروت، الوفاء.
مصباح یزدی، محمدتقی (1390). راه و راهنماشناسی. قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
مصباح یزدی، محمدتقی (1392). سلامت معنوی از دیدگاه اسلام. تهران، حقوقی.
مصباح، مجتبی (1390). بنیاد اخلاق. قم، مؤسسۀ آموزشی و پژوهشی امام خمینی.
مطهری، مرتضی (1372). فلسفۀ اخلاق. تهران، صدرا.
موسوی خمینی، روحالله (1386). صحیفۀ نور. تهران، مرکز نشر آثار امام خمینی.
موسیزاده، ابراهیم (1399). اصول و مؤلفههای نظام سازی اسلامی با تأکید بر بیانیۀ گام دوم. حکومت اسلامی، 25( 95)، 112- 134.
Reber, Arthur S.; & Reber, Emily. (2001). The Penguin Dictionary of Psychology. London, Penguin Books.