آمدی، ابوالفتح (1392). غرر الحکم و درر الکلم، ترجمه سید هاشم رسولی محلاتی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
الویری، محسن و محمدرضا برزویی (1394). «گونهشناسی رویکردهای آموزه مهدویت در چهارچوب ظرفیت تمدنی»، فصلنامه مشرق موعود، ش 34، ص 55-82.
الویری، محسن و سیدرضا مهدینژاد (1392). «رابطه دین و تمدن در اندیشه مالک بن نبی»، دوفصلنامه تاریخ و تمدن اسلامی، س 9، ش 18، 163-191.
انصاری، منصور (1383). ناسیونالیسم: نظریه، ایدئولوژی، تاریخ، تهران، مؤسسه مطالعات ملی.
بازرگان، عباس (1393). مقدمهای بر روشهای تحقیق کیفی و آمیخته، تهران، نشر دیدار.
بوازار، مارسل (1358)، اسلام و حقوق بشر، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
بوش، تونی (1399). تئوریهای رهبری و مدیریت آموزشی، ترجمه محمد حسنی، مریم سامری و نرگس سکوتی، ارومیه، دانشگاه ارومیه.
بینش، عبدالحسین (1388). آشنایی با تمدن اسلامی، قم، زمزم هدایت.
جاناحمدی، فاطمه (1399). تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، قم، معارف.
جعفری، محمدتقی (1373). تکاپوی اندیشهها، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
ــــــــــــــ (1369). حکمت اصول سیاسی اسلام (ترجمه و تفسیر فرمان مبارک علی به مالک اشتر)، قم، مؤسسه فرهنگی و اطلاعرسانی تبیان.
حسینی، افضلالسادات و گلرخ برارپور (1396). مدرسه خلاق، مدرسه زندگی، تهران، انتشارات مدرسه.
خلخالی، علی و شهربانو قهرمانی (1391). «مدیریت کیفیت جامع: پیشبینی مقدار نهادیسازی کیفیت در مدارس»، فصلنامه رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دوره سوم، ش10، ص 1-20.
خواستار، حمزه (1388). «ارائه روشی برای محاسبه پایایی مرحله کدگذاری در مصاحبههای پژوهشی»، فصلنامه روششناسی علوم انسانی، س 15، ش 58، ص 161-174.
رضایی کلانتری، مرضیه و همکاران (1383). «تأثیر مؤلفههای آموزش و پرورش در شکلگیری هویت ملی دانشآموزان»، فصلنامه رهبری و مدیریت آموزشی، س 5، ش 3، ص 51-66.
زرینکوب، عبدالحسین (1391). کارنامه اسلام، تهران، امیرکبیر.
زمانی محجوب، حبیب (1396). «مؤلفهها و شاخصهای تمدن اسلامی»، همایش بینالمللی بازخوانی تمدن اسلامی و جهانشهر معنوی با تأکید بر شهر مقدس مشهد.
برنامه درسی ملی، 1391.
طباطبایی، سیدمحمدحسین (1394ق). ادیان در خدمت انسان، تهران، مؤسسه فرهنگی-تحقیقاتی امام موسی صدر.
عبدالمحمدی، حسین (1391). تساهل و تسامح از دیدگاه قرآن و اهلبیت، قم، مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی .
فتحی واجارگاه، کوروش و همکاران (1392). «مدرسه زندگی باید در پی تربیت کدام شهروند مطلوب باشد؟»، دوفصلنامه مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، دوره ششم، ش 11، ص 9-44.
فیض کاشانی، مولی محسن (1339). محجة البیضاء فی تهذیب الاحیاء، تصحیح علیاکبر غفاری، تهران، مکتبة الصدوق.
قربانی، زینالعابدین (1354). تاریخ فرهنگ و تمدن اسلامی، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی.
متقی هندی، علی بن حسامالدین (1413ق)، کنزالعمال فی سننالاقوال والافعال، بیروت، موسسه الرساله
مجتبایی، فتحالله (1372). «میزگرد فرهنگ و تمدن اسلامی»، نشریهنامه فرهنگ، س 3، ش12، ص 11-34.
محمدآبادی، حمزه و مراد یاری دهنوی (1399). «تبیین و نقد جریان مدارس تمدنسازی امام خمینی در ایران»، فصلنامه تربیت اسلامی، س 15، ش 33، ص 7-29.
محمدپور، احمد (1392). روش تحقیق کیفی ضد روش ، تهران، جامعهشناسان.
مکارم شیرازی، ناصر (1377). اخلاق در قرآن، قم، مدرسة الامام علی بن ابیطالب.
مهاجرانی، عطاءالله (1375). «تمدن نوین اسلامی»، فصلنامه راهبرد، ش 12، زمستان، ص 1-6.
همتیار، زهرا و همکاران (1398). «شناسایی ابعاد و مؤلفههای رفتاری رهبران آموزشی بینشمند در مدارس ابتدایی: پژوهش کیفی و پدیدارشناسانه»، فصلنامه مدیریت مدرسه، س7، ش 3، پاییز، ص 143-160.
Augustiniene, A. & et al (2015). "Social responsibility of a Comprehensive school: Theoretical insights of Its Modelling", International Journal on Global Business Management & Research, 3(2), p. 23-41.
Braun, V. & V. Clarke (2006). "Using thematic analysis in psychology", Qualitative Research in Psychology, 3, p. 77-101.
Cohen, L. & et al (2011). Research methods in education (7th Ed), New York, Routledge Falmer.
Heck, R. H. & K. Moriyama (2010). Examining relationships among elementary schools' contexts, leadership, instructional practices, and added-year outcomes: A regression discontinuity approach, School Effectiveness and School Improvement, 21(4), p. 377-408.
Holloway, I. & S. Wheeler (2010). Qualitative research in nursing and healthcare, Oxford, UK, Blackwell.
Irish, S. C. (2014). Leadership Qualities Necessary for Educational Leaders to Becom Effective Turnaround Principals: A Grounded Theory Study, A Dissertation Presented in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree Doctore, Liberary University, Lynchburg.
Rus, C. L. & et al (2012). An analysis of environmental changes, resources and performance: an internal police organization perspective, Procedia- Social and Behavioral Sciences, v. 33, p. 727-731.
Scott, C. L. (2015). The Futures of Learning 3: What Kind of Pedagogies for the 21st Century? Paris, Unesco.
Sergiovanni, T. (1984). Leadership and excellence in schooling, Educational leadership, 4 (5): p. 4-13.
Walker, A. and C. Dimmock (2002). Introduction in A. Walker and C. Dimmock (eds), School Leadership and Administration: Adopting a Cultural Perspective, London, Routledge Falmer.
Wong-Kam, J. W. N. (2012). Creating a climate for innovation: reframing structure, culture & leadership practices, Unpublished doctoral dissertation, University of California.