پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25382320220823Engineering the Islamic Civilization from the Viewpoint of the Sage of Civilization (The Supreme Leader of the Revolution)مهندسی تمدن اسلامی از نگاه حکیم تمدن (آیت الله خامنه ای)113287975FAمصطفی جمالیاستادیار فرهنگستان علوم اسلامی قم، قم، ایرانJournal Article20220405The objective of the movement of the Islamic Revolution is reaching the new Islamic civilization and the various dimensions of this historical objective and the process of reaching it are nicely demonstrated in the words of the Supreme Leader of the Revolution and by comparing these words with the words of other thinkers in the field of civilization, the title of “the sage of civilization” can rightly be given to this wise leader. Using content analysis, the present article tries to present a comprehensive and deep analysis of the words of the Supreme Leader of the Revolution in the field of engineering the new Islamic civilization. In the view of Ayatollah Khamenei, engineering the Islamic civilization must be pursued in two fields; infrastructure and lifestyle.<br />The software infrastructure of engineering this civilization, including religious softwares (civilizational jurisprudence, applied theology and philosophy, and social ethics), scientific softwares (Humanities, Natural Sciences and Basic Sciences) and objective executive softwares (Islamic-Iranian pattern of development, cultural engineering, and cultural integration) which in harmony with each other must provide the grounds for the realization of lifestyle in individual, family and social settings effectively and objectively. The most important challenge of making civilization in the Islamic Revolution era is intelligent transition from the material civilization (of the West) in today’s world. Using the positive features of the western civilization and dissolving them in the Islamic civilization is the sum of the two categories of the words of Ayatollah Khamenei regarding the method of interaction with modernity and western civilization which is different from West orientation, West aversion and West selection; although today’s material civilization is a declining civilization and in the historical turn, man needs a new version in his social life, the “new Islamic civilization” is the solution for the contemporary man.<br /><strong> </strong>افق حرکت انقلاب اسلامی، رسیدن به تمدن نوین اسلامی است و در سخنان رهبر معظم انقلاب به زیبایی ابعاد گوناگون این افق تاریخی و فرایند دستیابی به آن ترسیم شده است و با اندک مقایسۀ این بیانات با دیگر سخنان اندیشمندان در حوزۀ تمدنشناسی بهحق میتوان از ورای حجاب معاصرت، نام «حکیم تمدن» را بر رهبر معظم انقلابa نهاد. این نوشتار بر این هدف است که با روش تحلیل محتوا، تحلیلی جامع و عمیق از فرمایشهای رهبر معظم انقلاب در حوزۀ مهندسی تمدن نوین اسلامی ارائه دهد. در نگاه آیتالله خامنهای، مهندسی تمدن اسلامی در دو حوزۀ زیرساختی و سبک زندگی باید دنبال شود. زیرساخت نرمافزاری مهندسی این تمدن، اعم از نرمافزارهای دینی (فقه تمدنی، کلام و فلسفۀ کاربردی و اخلاق اجتماعی)، نرمافزارهای علمی (علوم انسانی، علوم پایه و تجربی) و نرمافزارهای عینی اداره (الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، مهندسی فرهنگی و پیوست فرهنگی) در هماهنگی باهم باید بهصورت کارآمد و عینی بستر تحقق سبک زندگی در ساحتهای فردی، خانوادگی و اجتماعی را فراهم آورند.<br />مهمترین چالش تمدنسازی در عصر انقلاب اسلامی، عبور هوشمندانه از تمدن مادی دنیای امروز (غرب) است. استفاده از وجوه مثبت تمدن غربی و انحلال آن در تمدن اسلامی، وجه جمع دو دسته از فرمایشهای آیتالله خامنهای در باب نحوۀ تعامل با مدرنیته و تمدن غربی است که این نگاه با نگاه غربگرایی، غربگریزی و غربگزینی تفاوت دارد؛ هرچند تمدن مادی امروز، تمدنی روبهافول است و بشر تشنۀ امروز در پیچ تاریخی نیاز به نسخهای جدید در زیست اجتماعی خود دارد و «تمدن نوین اسلامی» نسخۀ درمان بشر امروز است.<br /><strong> </strong>پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25382320220823Analysis of the Purposeful Distinction of Modern Islamic Civilization with Western Civilization in the View of Ayatollah Khameneiواکاوی تمایز غایت گرایانه تمدن نوین اسلامی با تمدن غرب در اندیشه آیت الله خامنه ای3351140734FAمجید احمدی کچاییاستادیار تاریخ و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایرانJournal Article20210709Although modern Islamic civilization and Western civilization are similar from various aspects, there are clear differences in the teleological approach between the two civilizations that can be seen in the statements of the Supreme Leader of the Revolution. Accordingly, the important issue in this research is ultimately the civilization of Islam and the West from the viewpoint of Ayatollah Khamenei. The present study was conducted by analyzing and explaining the statements of the Supreme Leader. The findings of the research indicate that the foundations of Islamic civilization are based on monotheism and the denial of polytheism, which will eventually lead to human’s servitude (‘ubudiyyah) in the process of civilization based on the ideals of Islam. In contrast, Western civilization is based on a materialist approach and disregard for divine values. Therefore, building a better world has been the ultimate motivation for the creation of a new civilization in the West. According to the Supreme Leader, materialism itself was the cause and a growing factor in Western civilization. This kind of civilization is being promoted in the world, but its lack of belief in divine and human values will cause its downfall in the near future. From his perspective, the greatest difference between these two civilizational insights is in the teleological approach. In the new Islamic civilization, the theistic approach will cause the servitude of Allah the Almighty which is the goal of creation, to be spread in the society, but in the western civilization, this important issue, which is a natural and basic human need, has not been considered.تمدن نوین اسلامی و تمدن غرب گرچه در برخی ویژگیها همسانیهایی دارند، تمایزات آشکاری در رویکرد غایتگرایانه میان آن دو تمدن وجود دارد که در بیانات رهبر معظم انقلاب فراوان دیده میشود. برایناساس مسئله مهم در این پژوهش سرانجام تمدن اسلام و غرب در نگاه و باور حضرت آیتالله خامنهای است. پژوهش حاضر با روش تحلیل و توصیف بیانات مقام معظم رهبری صورت گرفته است. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که مبانی تمدن اسلام بر اساس نفی شرک و توحیدمحور سامان یافته است که نهایتاً به عبودیت بشر در روند تمدن مبتنی بر آرمانهای اسلام منتهی خواهد شد. درمقابل استواری تمدن غرب بر اساس رویکرد مادیگرایانه و عدم توجه به ارزشهای الهی است. ازاینرو ساخت دنیای بهتر انگیزه غایی ایجاد تمدنی نو در غرب بوده است. به باور مقام معظم رهبری، دنیاگرایی خود عاملی روبهرشد در تمدن غرب بود و موجب شد این تمدن در جهان پیشران شود، اما عدم باورداشت به ارزشهای الهی و انسانی خود عامل سقوط آن در آیندهای نهچندان دور خواهد شد. در نگاه ایشان، مهمترین وجه تمایز میان این دو بینش تمدنی در رویکرد غایتگرایانه است. در تمدن نوین اسلامی، رویکرد خداباورانه سبب خواهد شد عبودیت به خداوند متعال که هدف از خلقت بوده است در جامعه گسترانیده شود، اما در تمدن غرب این مهم که نیاز فطری و اساسی بشر بوده، مورد توجه قرار نگرفته است.پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25382320220823The Software Roles of Wilayat al-Faqih and Governmental Jurisprudence in the Formation of the New Islamic Civilizationنقش نرمافزاری ولایت فقیه و فقه حکومتی در ایجاد تمدن نوین اسلامی527387986FAسید احمد خاتمیاستاد حوزه علمیه قم، قم، ایرانمحمدحسن دهقاناستادیار مدیریت دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایرانرضا مقیسهدانش آموخته دکتری آیندهپژوهی دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایرانJournal Article20211211According to the thought of Imam Khamenei, formation of the new Islamic civilization is the ultimate goal of the Islamic Revolution. On the other hand, at the time of the Major Occultation and based on the theory of Wilayat al-Faqih, being an Islamic government and as a result the formation of the new Islamic civilization depends on the sovereignty of Wali al-Faqih and the realization of this important issue is possible in the light of utilizing governmental jurisprudence. However, the question is: What are the roles of Wilayat al-Faqih and governmental jurisprudence in the formation of the new Islamic civilization in the thought of Imam Khamenei?<br />The present article aims at describing the role of governmental jurisprudence and Wilayat al-Faqih in the formation of the new Islamic civilization based on the thought of the Supreme Leader of the Revolution, to do so, this role was analyzed in the thought of Ayatollah Khamenei by using thematic and content analysis method.<br />The findings show that in the intellectual system of Imam Khamenei, as Wilayat al-Faqih and governmental jurisprudence approach were necessary and fundamental in the realization of the first and second stages of the Islamic Revolution (Revolution and Islamic System), they play basic and fundamental roles in the realization of the last stage of the five stages of the Revolution, i.e. the new Islamic civilization.<br /><strong> </strong>مطابق اندیشه امام خامنهای، تشکیل تمدن نوین اسلامی، هدف غایی انقلاب اسلامی است. از سوی دیگر در دوران غیبت کبری و بر پایه نظریه ولایت فقیه، اسلامی بودن حکومت و به دنبال آن شکلگیری تمدن اسلامی نوین، منوط به حاکمیت ولیّ فقیه است که تحقق این مهم نیز در پرتو بهرهگیری از فقه حکومتی امکانپذیر است. پرسش این است که در منظومه اندیشه امام خامنهای، «ولایت فقیه» و «فقه حکومتی» چه نوع نقشی در «تشکیل تمدن نوین اسلامی» دارند؟<br />هدف مقاله توصیف میزان نقش «فقه حکومتی» و «ولایت فقیه» در «تمدنسازی نوین اسلامی» بر پایه اندیشه رهبر معظم انقلاب است، که برای این منظور با بهرهگیری از روش تحلیل مضامین، به واکاوی این نقش در اندیشه آیتالله خامنهای پرداختهایم.<br />یافتههای تحقیق نشان میدهد در منظومه فکری امام خامنهای، همانگونه که ولایت فقیه و رویکرد فقه حکومتی در تحقق مرحله اول و دوم انقلاب اسلامی (انقلاب و نظام اسلامی)، ضروری و زیرساختی بودهاند، در تحقق آخرین مرحله از مراحل پنجگانه انقلاب، یعنی تمدن نوین اسلامی نیز نقش اساسی و محوری دارند.<br /><strong> </strong>پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25382320220823Discursive Analysis of the Possibility of the Negotiation of the Islamic Civilization and the Western Civilization (Based on the Two Letters of the Supreme Leader of the Revolution to the Western Youth)بررسی گفتمانیِ امکان گفت وگوی تمدن اسلامی و تمدن غرب (مبتنی بر دو نامۀ رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی)749187973FAسید علیرضا عالمیدکترای تاریخ تشیع و پژوهشگر پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایرانJournal Article20220309The West recognizes the Islamic civilization as a civilization; however, it does not want to negotiate with that, rather it uses the “clash” approach. This is an essential issue between the Islamic civilization and Western civilization. The first and most important step of political theoreticians in the West is to render the negotiation between the Islamic civilization and the Western civilization impossible. By referring to the two letters of the Supreme Leader of the Revolution to the western youth, it becomes clear that, by using a discourse based on “duplicity”, the West tries to inspire to the people of the world that the Islamic civilization does not have the capacity of inter-civilizational negotiation; in doing so, the West uses techniques like Islamophobia and labelling Muslims. In contrast, the Islamic civilization, by using the discourse of “awareness”, must seek to provide the possibility of negotiation. Using discursive method, in the present article these two approaches in the two letters of the Supreme Leader of the Revolution are categorized in the form of discourse and the grounds of becoming hegemonic for each of them are investigated. Imam Khamenei seeks a discourse which provides suitable conditions for the negotiation of the Islamic civilization with the people of the Western civilization not its theoreticians and politicians; since these two groups seek the clash of civilizations for some purposes.<br /><strong> </strong>غرب، تمدن اسلامی را بهعنوان تمدن به رسمیت میشناسد، اما حاضر به «گفتوگو» با آن نیست و درمقابل از رویکردِ «برخورد» استفاده میکند؛ این امر مسئلهای اساسی بین تمدن اسلامی و تمدن غرب است. نخستین و مهمترین گام نظریهپردازان سیاسی غرب برای برخورد، آن است که امکان گفتوگو بین تمدن اسلامی و تمدن غرب را از بین ببرند. با مراجعه به دو نامة رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی، استفاده میشود که غرب بدین منظور، با گفتمانسازی بر محور نشانه «تزویر» میکوشد به جهانیان القا کند که تمدن اسلامی از ظرفیت گفتوگوی بیناتمدنی برخوردار نیست. غرب در این مسیر، از حربههایی چون اسلامهراسی و برچسبزنی به مسلمانان استفاده میکند. درمقابل تمدن اسلامی با تمسک به نشانه «آگاهی»، باید به دنبال فراهم آوردن امکان گفتوگو باشد. در این مقاله با روش گفتمانی، این دو رویکرد در دونامه رهبر معظم انقلاب در قالب گفتمان، مفصلبندی، و زمینههای هژمونیک شدن هریک بررسی شده است. امام خامنهای در پی گفتمانیاند که شرایط مناسب برای گفتوگوی تمدن اسلامی با اهالی تمدن غرب و نه نظریهپردازان و سیاستمداران تمدن غربی، را مهیا سازد؛ چراکه اینان با مقاصدی، به دنبال برخورد تمدنیاند.<br /><strong> </strong>پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25382320220823Civilizational Necessities in the Islamic Government from the Viewpoint of Fadaiyan Islamبایسته های تمدنی در حکومت اسلامی از دیدگاه فداییان اسلام9211087978FAاحمد عسکریکارشناسی ارشد تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه بین المللی امام خمینی، قزوین، ایرانعبدالله همتی گلیاندانشیار تاریخ و تمدن ملل اسلامی دانشگاه فردوسی، مشهد، ایرانJournal Article20220418Fadaiyan Islam, as a popular-religious movement in the early 1940s, entered the political and social activities of Iran in order to defend Islam and implement Islamic rules and took measures in order to establish an Islamic society and government in Iran. The present article tries to answer the following question: What civilizational necessities for the ideal Islamic government did Fadaiyan Islam consider in their theoretical and practical principles? The authors extracted and analyzed the civilizational necessities regarded by Fadaiyan and related issues to them by using content analysis method of the book <em>Rahnemaye Haghayegh va Parvandehaye Bazjouei Fadaiyan Islam</em> (published in the 4 volume collection of <em>Fadaiyan Islam dar Ayeneh Asnad</em>). The findings show that seeking Islam, unity of Islamic societies, supporting domestic production, creating jobs, seeking justice, fighting the manifestations of corruption and colonialism, propagating religious and national culture, and education are the most important necessities of establishing an Islamic civilization from the viewpoint of Fadaiyan Islam.<br /><strong> </strong><br /> فداییان اسلام، به عنوان جنبشی مردمی-مذهبی در اوایل دهه بیست، به منظور دفاع از اسلام و اجرای احکام اسلامی، وارد فعالیت های اجتماعی و سیاسی ایران شدند و اقداماتی به منظور ساخت جامعه و حکومت اسلامی انجام دادند. نوشتار پیشرو در پی پاسخ به این پرسش است که فداییان اسلام در مبانی نظری و عملی چه بایستههای تمدنی را برای حکومت اسلامی آرمانیشان لحاظ داشتهاند؟ نگارندگان با روش تحلیل محتوا، و بررسی کتاب راهنمای حقایق و پروندههای بازجویی فداییان اسلام(چاپشده در مجموعۀ چهارجلدی فداییان اسلام در آئینۀ اسناد) بایستههای تمدنی مورد توجه فداییان و گزارههای مرتبط با این بایستهها را استخراج کرده و به تحلیل آنها پرداختهاند. یافتههای تحقیق حاکی از این است که اسلامخواهی، اتحاد جوامع اسلامی، حمایت از تولید داخلی، اشتغالزایی، عدالتخواهی، مبارزه با مظاهر فساد و استعمار، تبلیغ فرهنگ دینی و ملی و علمآموزی بایستههای برجستۀ تمدنسازی اسلامی از دیدگاه فداییان اسلام است.<br /><strong> </strong>پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25382320220823New Islamic Civilization; A and Non-A Fuzzy Thinkingتمدن نوین اسلامی؛ تفکرفازیِ A و غیر A11113287980FAطوبی کرمانیاستاد فلسفه و کلام اسلامی دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20180706Raising the issue of the new Islamic civilization, in fact, indicates the theoretical unity which is manifested among Muslim nations and the oppressed of the world in confronting the monopoly of arrogant nations and the powerful presence of such a civilization in every aspects of the world shows its scientific existence. The components of such a civilization based on the view that a unipolar look is not acceptable in every aspects of the world and by relying on A and non-A thinking does not reject the civilization based on the material world of the West and believes that fuzzy thinking and multivalued law is granted to this world by the Lord of the whole world. The thing that other nations and civilizations are either with us or against us, that other governments and nations are either under our domination or are sentenced to destruction, i.e. A or non-A, has no place in the new Islamic civilization. The first component of this civilization is the element of wisdom; since the basis of the teachings of Islam is on wisdom: “and he who is given wisdom, is certainly given an abundant good.” (Al-Baqarah: 269). The component of man, but not the secular man who is away from God, rather who is the caliph of God and with fuzzy thinking and secondary functions like the issue of freedom, dignity, eternity, justice and security is highly important in this civilization. A new look at the world and the Lord of this world and injecting the element of doubt and hierarchy in fuzzy worldview, from the necessary existence as the pure potential to the first material which there is no potential except the lack of potential is another important component of this civilization. Purposefulness of this world is fundamental in this civilization meaning that this world is not the result of accidental opposition of a lifeless and ignorant material and there is a purpose in the creation of the world especially the masterpiece of creation, man, and without having an appropriate theory about the meaningfulness of the world, man and his appropriate living conditions cannot be considered. Having a comprehensive look towards all affairs of the world and the levels of man’s existence are also considered. Removing one or more dimensions of man and inclining towards unidimensionality and reduction is being unjust to man; that is the methodology of zero and one (all or nothing) of the contemporary West is highly criticized in the fuzzy system. Justice and justice-based peace are other components. Justice is not subordinate to religion and is not adopted from it, rather it is an absolute and independent concept and peace is also the same and the realization of these two in the new Islamic civilization is done simultaneously and if they are separated, there would be no justice and no peace. Since the foundation of civilizations depend on free humans who consider themselves as partners in all ups and downs of the civilization by beings trained appropriately and fundamentally, democracy is basic in the new Islamic civilization and in addition to the three components of rationality, justice and law, religion is one of its criteria and as a result, man’s freedom and dignity based on intellect and piety gain meaning in the great puzzle of this civilization and the reality of freedom is realized in the framework of religious rationality with two principles of disobedience and rebellion and surrender and scholarly criticism. Lifestyle and its central issue, i.e. family, as the foundation of human civilization is highly important. The everlasting companionship of practice and theory and intellect and narration is also another component of the new Islamic civilization. In the epistemological geometry of the new Islamic civilization, the restrictionist and unidimensional approach is rejected and the comprehensive approach with two features of dynamism and reliability is dominant.<br /><strong> </strong>طرح موضوع تمدن نوین اسلامی، درواقع نشانگر وحدت نظری است که بین ملتهای مسلمان و مستضعفان جهان، در تقابل با حصرگرایی جهان استکبار، به منصه ظهور رسیده و حضور مقتدرانه چنین تمدنی در تمام معادلات جهانی، حاکی از وجود عالمانه آن است. مؤلفههای این تمدن با این بنیان که نگاه تکقطبیِ صفر و یک در هیچیک از ساحتهای ماورایی و اینجهانی، قابل قبول نیست و با تکیه بر تفکر A و غیر A، تمدن مبتنی بر جهان مادۀ غربی را نیز مردود نمیشمارد و معتقد است که تفکر فازی و قانون چندارزشی در این جهان، توسط خدای هستی به ودیعت نهاده شده است. اینکه دولتها و ملتها و تمدنها، یا با ما هستند و یا برضد ما، اینکه دولتها و ملتها، یا تحت سیطرۀ ما هستند یا محکوم به نابودی، یعنی A یا غیر A، در تمدن نوین اسلامی جایگاهی ندارد. اولین مؤلفه این تمدن، عنصر حکمت و دانایی است؛ چراکه بنیان آموزههای اسلام بر حکمت است: «<strong>مَن یُؤْتَ الْحِکمَةَ فَقَدْ أُوتِیَ خَیْراً کثِیراً</strong><strong>»</strong> (بقره: 269). مؤلفه انسان ولی نه انسانِ سکولار و بریده از خدا، بلکه خلیفۀ خدا و با اندیشۀ فازی و با کارویژههای فرعی چون مقولۀ آزادی، کرامت، جاودانگی، عدالت و امنیت در این تمدن، بسیار مهم است. نوع نگاه به جهان و هستی و جان جهان یعنی خداوند و تزریق عنصر تشکیکی و ذومراتبی در جهانشناسی فازی، از واجبالوجود بهعنوان فعلیت محض تا ماده اولیه که فعلیتی جز عدم فعلیت نیست، دیگر مؤلفه مهم این تمدن است. هدفمند بودن هستی به اینکه عالَم، حاصل تضاد تصادفی ماده بیجان و بیشعور نیست و هدفی در خلقت عالم بهویژه شاهکار خلقت، انسان، وجود دارد و بدون داشتن نظریهای مناسب درباره معناداری عالَمِ هستی، نمیتوان به گونۀ مناسبی، انسان و شرایط زندگی مناسب او را مورد توجه قرار داد، در این تمدن اساسی است. جامعنگری به همه امور هستی و مراتب وجودی انسان مد نظر است. حذف یک یا چند بعد از ابعاد وجودیِ وی و گرایش به تکساحتگروی و فروکاهشگرایی، ظلم به انسان است؛ یعنی روششناسی صفر و یک غربِ امروز در نظام هندسی فازی بهشدت محکوم است. عدالت و صلحِ مبتنی بر عدالت از دیگر مؤلفههاست. عدالت امری تابع دین و برگرفته از دین نیست، بلکه خود، مفهومی مطلق و مستقل است و صلح نیز چنین است و تحقق عملیِ این دو در تمدن نوین اسلامی، توأمان صورت میگیرد و در صورت جداییِ آنها از یکدیگر، نه صلح میماند و نه عدالت. ازآنجاکه شاکله تمدنها به انسانهای مختاری وابسته است که با تربیت صحیح و بنیادین و اصولی، خود را شریک فرازوفرودهای این تمدن میدانند، مردمسالاری در تمدن نوین اسلامی، اساس و علاوه بر سه مؤلفه مهم عقلانیت، عدالت و قانون، دیانت از شاخصههای آن است و بهتبع، آزادی و کرامت انسانی بر اساس عقل و تقوا نیز در پازل بزرگ این تمدن معنا مییابد و حقیقت آزادی در چهارچوب عقلانیت دینی با دو رکن عصیان و تمرّد و تسلیم و انقیاد عالمانه تحقق میپذیرد. سبک زندگی و در محوریت آن، خانواده بهعنوان شاکله انسانیِ تمدن، بسیار مهم است. تلازم همشگیِ عمل با نظر و عقل و نقل نیز از مؤلفههای تمدن نوین اسلامی منظور شده است. در مجموعِ هندسه معرفتیِ تمدن نوین اسلامی، رویکرد حصرگرا و یکبعدینگر، مردود و رویکرد جامعنگر با دو ویژگی پویایی و پایایی حاکم است.<br /><strong> </strong>پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25382320220823Principles, Components and Indicators of the School of Islamic Civilizationمبانی، مؤلفه ها و شاخص های مدرسه تمدن ساز اسلامی133161140695FAطاهره محمدیدانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000000297564464غلامرضا ویسیاستادیار برنامه ریزی درسی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق، قم، ایرانJournal Article20211122<span style="font-size: 14.0pt;">Education is one of the imperative pillars of culture and civilization, and educational institutions have a complex and decisive role in civilization. The purpose of this study is to obtain the principles, components and indicators of the school of Islamic civilization. This research is qualitative, and its method is derived from Glyzer's data theory and emerging design. Participants in the study included twelve faculty members in the field of educational sciences and nine faculty members in the field of Islamic civilization who were selected by purposive sampling. The Depot and Gillette content analytical method is used to analyze the data. About the components of the school of Islamic civilization, the leader recommends five main categories of the curriculum: Organizational atmosphere of the school, cultural factors and human resources on five bases (theology, ontology, epistemology, anthropology and axiology) and eleven components of God-centeredness, justice, universality, consequentialism, human dignity, science, reason, freedom of thought, morality, tolerance and struggle were achieved. In the field of policies and actions, seventy-three open source and nineteen categories were identified. Finally, a model has been designed and developed in order to realize the school of Islamic civilization.</span>آموزش از ارکان مهم فرهنگ و تمدن است و نهادهای آموزشی نقشی حساس و تعیین کننده در تمدن سازی برعهده دارد. هدف از انجام این پژوهش، دستیابی به مبانی، مؤلفه ها و شاخص های مدرسه تمدنساز اسلامی است. این پژوهش، کیفی و روش آن نظریه برخاسته از داده ها و طرح نوخاسته گلیزر است. مشارکت کنندگان تحقیق شامل دوازده نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه در زمینه علوم تربیتی و نه عضو هیئت علمی در زمینه تمدن اسلامی بودند که با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مضمون دپوی و گیلتین استفاده شده است. درباره مؤلفه های مدرسه تمدن ساز اسلامی، پنج مقوله اصلی برنامه درسی، رهبری بینشمند، جوّ سازمانی مدرسه، عوامل فرهنگی و منابع انسانی بر پنج مبنای خداشناسی، هستی شناسی، معرفت شناسی، انسان شناسی و ارزش شناسی و یازده مؤلفه خدامحوری، عدالت، جهان شمولی، عاقبت اندیشی، کرامت انسانی، علم، خردورزی، آزاداندیشی، اخلاق، تساهل و مدارا و مجاهدت حاصل شد. در زمینه سیاست ها و اقدامات 73 کد باز و نوزده مقوله شناسایی شدند. درنهایت الگویی به منظور تحقق مدرسه تمدن ساز اسلامی طراحی و تدوین شده است.پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25382320220823New Islamic Civilization; From ideal to Realityتمدن نوین اسلامی؛ از آرمان تا واقعیت162176143586FAسیدفرید موالی زادهمدرس حوزه علمیه قم، قم، ایرانJournal Article20211109The category of civilization is the highest stage of human society, which shows the culmination of human efforts to achieve a better life and all-round progress. Civilizations have two aspects: the underlying aspect that is the field of thought, worldview and thought that governs civilization; The superstructure aspect, which includes the hardware field such as industry, economics, politics, art and architecture, and the software field, which includes lifestyle and human relations. Also, since the superstructure aspect is a function of the infrastructure aspect, civilizations can be divided into two types based on the infrastructure aspect, ie worldview: monotheistic civilization and atheistic civilization. Of course, Western thinkers are trying to show the concept of monotheistic civilization under the pretext of the inefficiency of religion and spirituality, something imaginary and far from reality. To cite their claim, they cite the period of the Church's rule over Europe. Contrary to the view of the "new Islamic civilization", it seeks to challenge the Western view by portraying the true religion based on monotheism. The superiority of monotheistic civilization is in extending monotheism in all areas of human life. Monotheism in a monotheistic civilization is not the only thought and heart belief of a person that remains in the stage of thought and abstraction, but monotheistic belief is responsible and determines the task of social relations and lifestyle, government, economy, politics, art and architecture, and even science. Does. The view of man in a monotheistic civilization is based on the pure nature of monotheism, not on the limited criteria of race, language and climate. But despite this broad view of man, the position of the monotheistic civilization is a comprehensive struggle against the tyrants and the leaders of the arrogant front who have captured the minds of human beings.مقوله تمدن بالاترین مرحله اجتماع بشری است که نقطه اوج تلاش انسان برای دستیابی به زندگی بهتر و پیشرفت همهجانبه را نشان میدهد. تمدنها دو جنبه دارند: جنبه زیربنایی که عرصه فکر و جهانبینی و اندیشه حاکم بر تمدن است؛ جنبه روبنایی که شامل حوزه سختافزار مانند صنعت، اقتصاد، سیاست و هنر و معماری است، و حوزه نرمافزار که دربرگیرنده نحوه سبک زندگی و روابط انسانی میباشد. همچنین ازآنجاکه جنبه روبنایی تابع جنبه زیربنایی است، میتوان تمدنها را بر اساس جنبه زیربنا، یعنی جهانبینی، بر دو گونه قسمت کرد: تمدن توحیدی و تمدن الحادی. البته اندیشمندان غربی در تلاشاند مفهوم تمدن توحیدی را به بهانه ناکارآمدی دین و معنویت، امری تخیلی و دور از واقعیت نشان دهند. آنان برای اثبات مدعای خود، به دوره حاکمیت کلیسا بر اروپا استناد کردهاند. درمقابل دیدگاه «تمدن نوین اسلامی» درصدد است با بهتصویر کشیدن دین واقعی که بر پایه توحید است، نگاه غربیها را بهچالش کشاند. برتری تمدن توحیدی در امتداد دادن توحید در همه عرصههای زندگی بشری است. توحید در تمدن توحیدی تنها اندیشه و باور قلبی فرد نیست که در مرحله نظر و انتزاع باقی بماند، بلکه باور توحیدی مسئولیتآور است و تکلیف روابط اجتماعی و سبک زندگی، حکومت، اقتصاد، سیاست، هنر و معماری، و حتی علم را مشخص میکند. نگاه به انسان در تمدن توحیدی، بر اساس فطرت پاک توحیدی است، نه معیارهای محدود نژاد و زبان و اقلیم. اما با وجود این نگاه وسیع به انسان، موضع تمدن توحیدی در برابر طاغوتها و سردمداران جبهه استکبار که اندیشه انسانها را بهاسارت کشاندهاند، مبارزه همهجانبه است.پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25382320220823Exploring the Communal and shared Aspects of Hajj and Modern Islamic Civilization in the Thought of Ayatollah Khameneiواکاوى وجوه ارتباط و اشتراک حج و تمدن نوین اسلامی در اندیشۀ آیت الله خامنه ای177202140591FAسید رضا مهدی نژاداستادیار تاریخ و تمدن اسلامی جامعة المصطفی العالمیه، قم، ایرانJournal Article20220605Hajj, as a comprehensive religious rite with unique characteristics, had a high capacity to play a role in Islamic civilization and has it now. Hajj has a special place in the intellectual system of the Supreme Leader. He considers Hajj to be “an example of a superior Islamic society and a new Islamic civilization.” This particular analogy raises the question about the relationship between these two phenomena. In other words, what are the characteristics and components of Hajj that give it such a capacity? Exploring the thought of Ayatollah Khamenei and using a descriptive-analytical method, the article attempts to answer those question. The findings of this study indicate that among the innumerous features of Hajj, the three basic characteristics of comprehensiveness, shaping cohesion and otherness play a very important role in making civilization. The most important common feature of Hajj and modern Islamic civilization is the comprehensiveness and symmetry of the material and spiritual dimensions of the two. The manifestation of spirituality in its highest form, along with the material dimensions and benefits of Hajj, has made it an example of an ideal Islamic society. In addition to this feature and many other features, the cohesiveness of Hajj, which is present in all components of Hajj, and the otherness, which is especially manifested in hating enemies of Islam (Barat), have given Hajj a high capacity of civilization.حج به عنوان آیین دینی جامع و دارای ویژگی های منحصربه فرد، ظرفیت بالایی برای ایفای نقش در تمدن اسلامی داشته و دارد. در منظومۀ فکری مقام معظم نمونۀ جامعۀ » رهبری حج دارای جایگاه ویژه ای است؛ به گونه ای که ایشان حج را می دانند. این تشبیه و تمثیل خاص، این « اسلامی برتر و تمدن نوین اسلامی پرسش را مطرح می کند که چه نسبتی بین این دو وجود دارد. به بیان دیگر، چه ویژگی ها و مؤلفه هایی در حج وجود دارد که چنین ظرفیت و قابلیتی را بدان می بخشد؟ در نوشتار حاضر تلاش شده است با کاوش در اندیشۀ حضرت آیت الله خامنه ای و با روش توصیفی و تحلیلی، به پرسش فوق پاسخ داده شود. یافته های این پژوهش حاکی از آن است که در میان ویژگی های متعدد حج، سه ویژگی اساسی جامعیت، انسجام بخشی و غیریت سازی نقش بسیار مهمی در تمدن سازی دارند. مهم ترین ویژگی مشترک حج و تمدن نوین اسلامی، جامعیت و تقارن ابعاد مادی و معنوی این دو است. تجلی معنویت در عالی ترین شکل آن، در کنار ابعاد و منافع مادی حج، آن را به نمونه ای از جامعۀ آرمانی اسلامی تبدیل کرده است. در کنار این ویژگی، انسجام بخشی حج که در تمام اجزای حج جریان دارد و غیریت سازی که به طور خاص در برائت متجلی می شود، به علاوه ویژگی های متعدد دیگر، ظرفیت تمدنی بالایی به حج بخشیده است.پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25382320220823Declining Adaptation
The Method of Using the Achievements of West Civilization Based on the Thought of Islamic Sciences Academy of Qomاقتباس انحلالی شیوۀ بهرهمندی از دستاوردهای تمدن غرب برپایه اندیشۀ فرهنگستان علوم اسلامی قم20322487888FAحسین مهدیزاده بیاتانیدانش آموخته سطح چهار حوزۀ علمیۀ قم، دانشپژوهِ روش تفقه فرهنگستان علوم اسلامی قم، قم، ایرانJournal Article20160618Islamic Sciences Academy of Qom is established with a special approach to organizing the relationship between Religious Seminary (<em>Hawzah</em>) and university in fulfilling knowledge-based needs of the Islamic Revolution and has founded a new thought under the title of “the Philosophy of Agency System” as a “the philosophy of becoming” which believes in a kind of “direction” and “epistemological relativity” in understanding, science, and even external world phenomena. <br />Among the claims of the Academy in analyzing “civilizational” relations, is a special kind of conflict between Islam’s civilization and modern West’s civilization which has been criticized a lot. <br />In the present research, after mentioned the criticisms of the doctrine of Occidentalism by the Academy, this theory is presented by themethodological approach of the Academy itself “the method of studying the West” like a “variable whole” and then the “description” and “judgment” of the Academy. Regarding the West and the method of using objective structures, western scientific and technological achievements (declining adaptation) is explained in detail. <br /><strong> </strong><strong>چکیده</strong><br />فرهنگستان علوم اسلامی قم با رویکردی خاص به سامان دهی رابطه حوزه و دانشگاه در پاسخ به نیازهای دانشبنیان انقلاب اسلامی تأسیس شده و اندیشهای نو با عنوان «فلسفه نظام فاعلیت» بهمثابه یک «فلسفه شدن» بنیان گذاشت که به گونهای از «جهتداری» و «نسبیت معرفت شناختی» (relativity) در فهم، علم و حتی پدیدههای جهان بیرون باور دارد.<br />ازجمله ادعاهای فرهنگستان در تحلیل روابط «تمدنی»، گونهای خاص از کشمکش بین صورت تمدنی اسلام و صورت تمدنی غرب مدرن است که نقدهای فراوانی تاکنون بر آن وارد شده است.<br />در این جستار، پس از بیان نقدهای واردشده بر آموزۀ غربشناسی فرهنگستان، این نظریه با رویکرد روششناسانه خود فرهنگستان «روش مطالعه غرب» همچون یک «کلّ متغیر» ارائه گردیده و سپس «توصیف» و «داوری» فرهنگستان نسبتبه غرب، و شیوه بهرهمندی مثبت از ساختارهای عینی، رهاوردهای علمی و تکنولوژیک غربی (اقتباس انحلالی) به گونهای تفصیلیتر توضیح داده شده است.<br /><strong> </strong>پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25382320220823The Model of Empowering the Youth for the Realization of the New Islamic Civilization Based on the Statement of the Second Phase of the Revolutionمدل توانمندسازى جوانان براى تحقق تمدن نوین اسلامى مبتنى بر بیانیه گام دوم انقلاب225253140589FAامیر حمزه مهرابیدانشیار مدیریت دانشکده شهید محلاتی، قم، ایرانمهدی مهرابیدانشجوی دکتری مدیریت بازرگانی واحد علوم تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایرانJournal Article20220531As the driving force of the movement, the youth have a fundamental and pivotal role in the realization of the new Islamic civilization. Despite all the debates and discussions that have taken place among the academic theorists, managers and leaders, it is not yet clear how young people are going to be trained and empowered to assume this serious responsibility (of civilization) and how they are going to succeed in fulfilling this responsibility. The aim of this article is to design and present “the model of empowering the youth for creating a new Islamic civilization”, using the statement of the second phase of the revolution. The main question raised here is whether a model for empowering young people can be extracted and designed from the statement of the second phase of the Supreme Leader of the Islamic Revolution in order to realize the new Islamic civilization. The sub-questions of the research are as follows: what are the factors affecting the empowerment of young people from the point of view of the statement of the second phase? What are the underlying variables for empowering young people from the point of view of the statement of the second phase? What are the obstacles and ultimately the consequences and results of empowering young people? This research is conducted based on the methodology of Grounded Theory. The findings are a “model” with a paradigmatic approach that includes dimensions and categories as follows: The empowering factors in four “spiritual and moral”, “epistemological”, “psychological” and “sociological” categories. On the whole, thirty-seven variables, underlying factors including fifteen variables, obstacles and hindering factors of empowerment including eleven variables, consequences and the results of empowerment consisting of sixteen variables and macro objectives of empowerment containing the three main goals.جوانان بهعنوان موتور پیشران حرکت، نقش اساسی و محوری در تحقق تمدن نوین اسلامی دارند. بهرغم بحثها و گفتوگوهای فراوانی که در این زمینه میان نظریهپردازان دانشگاهی، مدیران و رهبران صورت گرفته، هنوز به چگونگی تربیت و توانمندسازی جوانان برای پذیرش این مسئولیت خطیر (تمدنسازی) و موفقیت در آن پرداخته نشده است. هدف این مقاله آن است که با بهرهگیری از بیانیه گام دوم انقلاب، «مدل توانمندسازی جوانان برای ایجاد تمدن نوین اسلامی» را طراحی و ارائه کند. پرسش اصلی این است که آیا مدلی برای توانمندسازی جوانان از بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی برای تحقق تمدن نوین اسلامی میتوان استخراج و طراحی کرد؟ پرسشهای فرعی تحقیق نیز عبارتاند از: عوامل مؤثر بر توانمندسازی جوانان از نگاه بیانیه گام دوم کداماند؟ متغیرهای زمینهساز برای توانمندسازی جوانان از نگاه بیانیه گام دوم کداماند؟ موانع و درنهایت پیامدها و نتایج توانمندسازی جوانان چیست؟ در این مقاله از روششناسی نظریه دادهبنیاد (GT) برای انجام عملیات تحقیق استفاده شده است. یافتههای بهدستآمده «مدلی» با رویکرد پارادایمی است که شامل ابعاد و مقولههایی به این شرح میباشد: عوامل توانمندساز در چهار مقوله «معنوی و اخلاقی»، «معرفتشناختی»، «روانشناختی» و «جامعهشناختی» درمجموع سیوهفت متغیر، عوامل زمینهساز شامل پانزده متغیر، موانع و عوامل بازدارنده توانمندسازی شامل یازده متغیر، پیامدها و نتایج توانمندسازی مشتمل بر شانزده متغیر و اهداف کلان توانمندسازی حاوی سه هدف اصلی.پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25382320220823The Perspective of the Novel World Civilization from the Viewpoint of Ayatollah Khameneiچشمانداز تمدن نوین جهانی از دیدگاه آیتالله خامنهای254276140682FAمحمد ملک زادهاستادیار گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، قم، ایرانJournal Article20210203The ideal system and perspective of the novel world civilization considered by Ayatollah Khamenei in international relations can be divided in two stages: The first stage is the formation of a desirable world order via international integration and the establishment of a global society in which its citizens can live in the shadow of justice and security as much as possible. Ayatollah Khamenei refers to interaction and integration with other countries and the global society as one of the principles of diplomacy of the Islamic Republic, especially in the second step of the revolution. However, their convergence in the global society, from his viewpoint, is achieved when human beings live together in a just conciliation. In the second stage, the desired world order is achieved through the formation of a novel Islamic civilization and the establishment of the global government of justice of the Mahdi (aj). This stage is the formation of a single global government and the realization of a long-standing human desire for evolution and progress along with the expansion of human justice, spirituality and dignity. The reflection of this great ideal can be sought in various forms across all divine religions and Islamic schools of thought. The result of the movement of the world towards the good of human beings will be the formation of a united, advanced and civilized world with the establishment of the state of truth, a government that will eventually be realized by laying the groundwork despite opposition from the arrogant powers of the worldنظام آرمانی و چشمانداز تمدن نوین جهانی مورد نظر آیتالله خامنهای در روابط بینالملل را در دو مرحله میتوان مورد توجه قرار داد: مرحله اول شکلگیری نظم مطلوب جهانی از طریق همگرایی بینالمللی و تأسیس جامعه جهانی است که شهروندان آن حتیالمقدور در سایه عدالت و امنیت زندگی کنند. آیتالله خامنهای به تعامل و همگرایی با کشورها و جامعه جهانی بهعنوان یکی از اصول دیپلماسی نظام جمهوری اسلامی بهویژه در گام دوم انقلاب اشاره دارند. اما همگرایی مورد نظر ایشان در جامعه جهانی زمانی تحقق مییابد که انسانها در صلحی عادلانه کنار هم زندگی کنند؛ در مرحله دوم نظم مطلوب جهانی از طریق شکلگیری تمدن نوین اسلامی و تأسیس حکومت عدالتگستر جهانی مهدوی (عج) تحقق مییابد. ویژگیهای این مرحله شکلگیری دولت واحد جهانی و تحقق آرزوی دیرین بشری مبنی بر تکامل و پیشرفت همراه با گسترش عدالت، معنویت و کرامت انسانی است. بازتاب این آرمان بزرگ را میتوان به اشکال گوناگون در تمام ادیان الهی و مذاهب اسلامی جستوجو کرد. نتیجه حرکت عالم به سوی خیر و صلاح بشر شکلگیری جهانی متحد، پیشرفته و متمدن با تأسیس دولت حق خواهد بود؛ دولتی که بهرغم مخالفت مستکبران عالم، درنهایت با فراهم کردن شرایط آن تحقق خواهد یافت.