پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381220220220The Status of Jurisprudence in Islamic Civilization from the Perspective of Imam Khomeiniجایگاه فقه در تمدنسازی اسلامی از دیدگاه امام خمینی (ره)1130140733FAحسین آشوریدانش آموخته دکتری ادبیات عرب دانشگاه خوارزمی، کرج، ایرانابوالفضل تاجیکاستادیار ادیان و عرفان دانشگاه بین المللی اهل بیت، تهران، ایرانمهدی محمدیاستادیار تاریخ اسلام دانشگاه بین المللی اهل بیت، تهران، ایرانJournal Article20210326<span style="font-size: 14.0pt;">Civilization and the layout of functionalist ideas in civilizational construction has been one of the great ideals directing the ideologies of the world for years. All schools of thought have developed theories of civilization by claiming to build a civilized society that can meet the needs of human societies. The religion of Islam is one of these schools of thought that has been able to reach its intellectual potential by relying on the source of revelation in order to create a divine human civilization since its emergence. With the aim of regulating the field of human life in both individual and social dimensions within the framework of civilization, this religion has paid special attention to the (Islamic) sciences. Jurisprudence is one of the important sciences in Islamic civilization that has been used in all periods of Islamic history as a fundamental tool in civilization. By presenting theories in both micro (personal) and macro (human, society and world) dimensions, this science is the most important indigenous knowledge of Islam that has the ability to establish a civilization. Imam Khomeini (ra) is one of the Islamic philosophers in the contemporary era who tried to provide a method based on the science of jurisprudence in order to revive the Islamic civilization.</span><br /><span style="font-size: 14.0pt;">The present article attempts to discuss the function of jurisprudence in an Islamic civilization based on the ideological foundations of Imam Khomeini in a descriptive-analytical way. Research findings show: 1. As one of the main foundations of Imam Khomeini's thought, jurisprudence plays a fundamental role in the creation of this civilization; 2. From Imam Khomeini's perspective, the restriction of jurisprudence in individual matters is in direct opposition to the Sharia’s goal of passing rulings; 3. Imam Khomeini considers government in Islam as an objective example of jurisprudence in resolving the crises of society and displays the practical aspect of jurisprudence; 4. According to Imam Khomeini, the purpose of the Sharia in enacting rulings along with order and rule of law in individual behavior is to support the construction of a society in accordance with the law (Sharia) that this society should establish a worthy civilization of divine men.</span>تمدنسازی و طرح ایدههای کارکردگرا در ساخت تمدن، یکی از آرمانهای بزرگ حاکم بر ایدئولوژیهای جهان از گذشته تا به امروز بوده است. تمام مکاتب فکری با ادعای ساخت جامعهای متمدن که از توان رفع نیازهای جوامع انسانی برخوردار است، به بسط نظریههای تمدنی اقدام کردهاند. دین اسلام یکی از این مکاتب فکری است که از زمان ظهور تاکنون، توانسته است پتانسیل اندیشگانی خود را با تکیه بر منبع وحی در جهت ایجاد تمدنی الهی-انسانی به منصه ظهور برساند. این دین با هدف انتظامبخشی به ساحت زندگی انسان در دو بعد فردی و اجتماعی در چهارچوب تمدن، اهتمام ویژهای به علوم مبذول داشته است. فقه یکی از علوم دارای اهمیت در تمدنسازی اسلامی است که در همه ادوار تاریخ اسلام، بهعنوان یک ابزار بنیادین در تمدنسازی مورد استفاده قرار گرفته است. این علم با ارائه نظریاتی در دو بعد خرد (شخصی) و کلان (انسان، جامعه و جهان)، مهمترین دانش بومی اسلام است که توان تأسیس تمدن را داراست. امام خمینی از اندیشمندان اسلامی در عصر معاصر هستند که همت خود را بر آن داشتند تا روشی را با تکیه بر دانش فقه به منظور احیای تمدن اسلامی ارائه دهند.<br />مقاله پیش رو با روشی توصیفی-تحلیلی تلاش دارد کارکرد فقه را در تمدنسازی اسلامی با تکیه بر مبانی فکری امام خمینی مورد بحث قرار دهد. یافتههای پژوهش نشان میدهد: 1. فقه بهعنوان یکی از مبانی اصلی اندیشه امام خمینی نقش اساسی را در ایجاد این تمدن برعهده دارد؛ 2. در اندیشه امام خمینی محدود ساختن فقه در امور فردی، در مخالفت قطعی با هدف شارع از وضع احکام بوده است؛ 3. امام خمینی حکومت در اسلام را مصداق عینی فقه در حل بحرانهای جامعه و نشاندهنده جنبه عملى فقه میدانند؛ 4. در نظر حضرت امام، هدف شارع از وضع احکام در کنار نظمبخشی و قانونمداری در رفتار فردی، حمایت از ساختن جامعهای همراه با قانون (شرع) است که این جامعه به ساختن تمدن شایسته انسان الهی مبادرت ورزد.پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381220220220The Efficacy of the Conduct of the Infallibles (A.S) in the Formation of the New Islamic Civilizationکارآمدی سیره معصومان در شکل گیری تمدن نوین اسلامی315287966FAروح الله توحیدی نیادانشآموختۀ حوزۀ علمیۀ قم و دکتری تاریخ اسلام دانشگاه تهران، تهران، ایرانJournal Article20220421Among original sources which assist us in designing the comprehensive map for moving towards new Islamic civilization, what is the position of “the style and conduct of the life of the Infallibles (A.S)”? This is a fundamental question that in spite of significant studies regarding the relationships of conduct and life of man, still can be considered and taken into account. The present paper tries to deal with some of the dimension of this issue and present an appropriate answer through using an analytical approach. Based on the findings of the present research, the harmony between the behavioral features of the Infallibles (A.S) and the components of the new civilization, the importance and effect of role model methodology in realization of the hardware section of civilization and lifestyle and the possibility of using the conduct through the popular <em>Ijtihadi</em> method (a method based on independent reasoning), show the efficient and unique nature of the conduct of the Infallibles (A.S) in setting the ground for the new Islamic civilization.<br /><strong> </strong>نقش و اهمیت سیرۀ معصومان در عرصههای گوناگون زندگی انسان بارها از سوی کارشناسان مورد مطالعه قرار گرفته و گاه از آن بهعنوان منبعی مهم در تبیین سازوکار تمدن نوین اسلامی یاد شده است؛ هدف نوشتۀ پیشرو بهرهگیری از مطالعات یادشده، با رویکردی تحلیلی، برای بررسی نقش سیرۀ معصومان در شکلگیری تمدن نوین اسلامی است. برآیند پژوهش گویای آن است که تناسب ویژگیهای رفتاری ائمه با مؤلفههای بنیادین تمدن نوین اسلامی، اهمیت و تأثیر روش الگویی در تحقق تمدن نوین اسلامی و امکان بهرهبرداری از منابع سیره در فقه، نشاندهنده ماهیت کارامد و بیبدیل سیرۀ معصومان در پیریزی شالودۀ تمدن نوین اسلامی است.<br /><strong> </strong>پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381220220220Functions of Universities in the Stages of Novel Islamic Civilizationکارکردهای دانشگاهها در مراحل تمدنسازی نوین اسلامی5390140694FAعبدالکریم اسمعیلیدانش آموخته دکتری آینده پژوهی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، تهران ایرانرضا مقیسهدانش آموخته دکتری آینده پژوهی دانشگاه و پژوهشگاه عالی دفاع ملی و تحقیقات راهبردی، تهران، ایرانحسین نادری منشاستاد بیوفیزیک دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایرانJournal Article20210908<span style="font-size: 14.0pt;">Throughout history, scientific institutes have been the most important drivers of civilization, but with the pervasiveness of social media, some universities have become more organized and limited to practical and business topics and provide special services; it is possible for universities to lag behind or be removed from the cycle of civilization. Functionalism, on the other hand, is a factor in the survival of present and future institutions. An examination of most sources shows that universities have two common functions of education and production of knowledge for the modernization of Islamic civilization. In this research, twenty-seven civilizational functions of universities from thirty expert samples of the statistical community, in accordance with the four layers of layered analysis of causes and by the government breakdown, society and modern Islamic civilization, and in the same format for universities are explained, and are arranged. The functions of the four layers and the three stages are interdependent and overlap, but the functions of the Islamic government stage are priority and of greater importance.</span><br /><span style="font-size: 14.0pt;">Universities must redefine and re-engineer their functions in this context of the Islamic Revolution. Functions should not be treated as ceremonies or slogans, but each function should be systematically institutionalized in all upstream documents, structures and processes of universities.</span>در طول تاریخ، مراکز علمی مهمترین پیشران تمدنسازی بودهاند، اما با روند فراگیر شدن رسانههای اجتماعی، سازمانی شدن و محدود شدن برخی دانشگاهها به مباحث کاربردی و تجارت و ارائه خدمات خاص، امکان عقب ماندن یا حذف دانشگاهها از چرخه تمدنسازی وجود دارد. این در حالی است که کارکردگرایی عامل بقای نهادها در حال و آینده است. بررسی اغلب منابع نشان میدهد دانشگاهها دو کارکرد مشترک تربیت و تولید علم را برای تمدنسازی نوین اسلامی دارند. در این تحقیق 27 کارکرد تمدنی دانشگاهها از سی نمونه خبره جامعه آماری، به تناسب لایههای چهارگانه تحلیل لایهای علتها و به تفکیک دولت، جامعه و تمدن نوین اسلامی پیمایش و در همین قالب برای دانشگاهها تبیین و چیدمان شدهاند. کارکردهای چهارلایه و سهمرحله به هم وابستهاند و همپوشانی دارند، اما کارکردهای مرحله دولت اسلامی از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردارند.<br />دانشگاهها باید کارکردهای خود را در این موقعیت از انقلاب اسلامی، بازتعریف و بازمهندسی کنند. با کارکردها نباید تشریفاتی و شعاری برخورد کرد، بلکه هریک از کارکردها باید در تمام اسناد بالادستی، ساختارها و فرایندهای دانشگاهها به طور سیستمی نهادینه شود.پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381220220220Anthropological Fundamentals of the Quran in Training-based Civilization Construction (With Emphasis on Tafsir al-Mizan)مبانی انسان شناختی قرآن در تمدن سازی تربیت محور (با تکیه بر تفسیر المیزان)9111287967FAحکیمه حسینیاستادیار علوم قرآن و حدیث دانشگاه علوم و معارف قرآن، مشهد، ایرانJournal Article20210807New Islamic civilization construction is one of the most important new discourses in the contemporary era which attracted the mind of Islamic thinkers after Islamic movements, Islamic Awakening movement, and the failure and infamy of western and materialist schools. <br />Regarding the importance of designing new Islamic civilization and the necessity of extracting Humanities from the holy Quran and also considering the position of training-centeredness of the Islamic civilization, and regarding that Allamah Tabataba’ii has presented inventions in training issues, the present research, using content analysis method, has extracted and inferred the specific foundations of “<em>Tafsir al-Mizan</em>” in the field of anthropology and its relationship with forming civilization. <br />Based on Quranic fundamentals of Allamah in “<em>Tafsir al-Mizan</em>”, the human soul is his path towards God and its consistent recognition and evaluation is necessary. Human soul or personality has deep connection or bond with his function and even can be inflicted by duality, a phenomenon whose identification is highly important in civilizational macro-management. Among other anthropological fundamentals of Allamah about human felicity, are its connection to action, being real and primordial and relative and hierarchical identity of felicity whose recognition and true management are the tools of training-cantered civilization-making. Finally, the collective identity and social completion of man is raised whose position in civilization is important and significant. <br /><strong> </strong>تمدنسازی نوین اسلامی یکی از مهمترین گفتمانهای نوپیدا در دوران معاصر است که در پی نهضتهای اسلامی، جنبش بیداری اسلامی و شکست و رسوایی مکاتب مادی و غربی، اذهان اندیشمندان اسلامی را به خود جلب نموده است.<br />با عنایت به اهمیت ترسیم تمدن نوین اسلامی و بایستگی استخراج علوم انسانی از قرآنکریم و نیز نظر به جایگاه تربیتمحوری تمدن اسلامی، و باتوجهبه اینکه علامه طباطبائی ابتکارهایی در مباحث تربیتی ارائه نموده است، پژوهش حاضر با بهرهمندی از شیوه تحلیل محتوا، به استخراج و استنباط مبانی ویژه تفسیر المیزان در حوزه انسانشناسی و ارتباط آن با تمدنسازی پرداخته است.<br />برپایه مبانی قرآنیِ علامه در تفسیر المیزان، نفس انسان مسیر سلوک او بهسوی خداوند بوده و شناخت و ارزیابی مداوم آن بسیار ضروری است. نفس یا همان شخصیت انسان بستگی و پیوندی ژرف با کارکرد او داشته و حتی میتواند دچار دوگانگی شود، پدیدهای که شناسایی آن در مدیریت کلان تمدنی بسیار حائز اهمیت است. از دیگر مبانی انسانشناختی علامه دربارۀ سعادت انسان، رابطه آن با عمل، حقیقی و فطری بودن آن و هویت نسبی و مرتبهای سعادت است که شناخت و تدبیر صحیح آن از لوازم تمدنسازی تربیتمحور میباشد. درنهایت نیز هویت جمعی و استکمال اجتماعی انسان مطرح میباشد که جایگاه آن در تمدن بسیار محوری و برجسته است.<br /><strong> </strong>پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381220220220The Civilization of Aad from Formation to Collapse: A Look at the Civilisational Theory of the Quranتمدن «عاد» از شکلگیری تا فروپاشی: نگاهی به نظریه تمدنی قرآن113132140732FAمسعود حکیمیاندانشجوی دکتری علوم و معارف نهجالبلاغه دانشگاه قرآن و حدیث، قم، ایراناحمد فلاح زادهدانشآموخته حوزه علمیه قم و دکتری تاریخ اسلام، قم، ایرانJournal Article20210807<span style="font-size: 14.0pt;">A while after the flood of Noah, the people of <em>Aad</em> established a great civilization in <em>Ahqaf </em>as the survivors of these people. According to Quranic proofs and historical and literary texts, this civilization enchanted all who saw it. The question is, what process did the civilization of <em>Aad </em>go through in the transcendence of civilization? Findings claim that the people of <em>Aad</em> took steps towards civilization using various tools, the knowledge of geography, using nature and the art of architecture. However, a combination of beliefs and behaviors such as moon worship, idolatry, moral decline and materialism set them on the path to extinction according to the divine tradition of punishing sinful nations, and the fiery hurricane left behind mere ruins of their buildings. This study analyzes the Quranic and historical data and assesses the ‘Civilizational Theory of the Quran’ and the civilization of <em>Aad</em>.</span>قوم عاد در فاصلۀ پس از طوفان نوح بهعنوان بازماندگان این قوم، به بنیانگذاری تمدنی بزرگ در احقاف دست زدند. بر اساس مستندات قرآنی و متون تاریخی و ادبی، این تمدن چشم هر بینندهای را به خود خیره میکرد. پرسش فرارو این است که تمدن عاد چه روندی را در فرازوفرود تمدنی طی کرد؟ یافتهها بر آن است که قوم عاد با بهرهگیری از ابزارهای گوناگون و با شناخت جغرافیا و دانش مهار طبیعت و هنر معماری، گام در مسیر تمدنسازی نهاد. اما ترکیبی از باورها و رفتارهایی چون ماهپرستی، بتپرستی، افول اخلاقی، و دنیاگرایی، آنها را در مسیر نابودی بر اساس سنت عذاب اقوام گناهکار قرار داد و تندبادی سوزان تنها آثاری از بناهایشان بهماندگار نهاد. این پژوهش با تحلیل دادههای قرآنی-تاریخی، با پردازش «نظریه تمدنی قرآن» به مطالعه تمدن عاد میپردازد.پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381220220220Analysis of the Kingdom of Solomon in the Holy Quran as a Monotheistic Civilization (Study of the Civilization Components of Solomon's Government)واکاوی «مُلک سلیمان» در قرآن کریم در قامت یک تمدن توحیدی (بررسی مؤلفههای تمدنی دولت سلیمان)133158140731FAمهدی خوشدونیاستادیار علوم قرآن و حدیث پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق، قم، ایرانJournal Article20210918According to the narrated and historical evidence, the government of Prophet Suleiman is one of the greatest, most important and influential powers throughout human history and is always considered by different religions, especially monotheistic religions. There are references to this rule in the Holy Quran. Of course, the characteristics of the Prophet Suleiman’s government is discussed in greater detail than other stories in the Qur'an and it has been named the kingdom of Solomon. The issue the present research looks to discuss is the possibility of proving the government of Suleiman as a monotheistic civilization with the criteria of civilization studies. This article examines and analyzes the kingdom of Suleiman with the aim of discovering and approving it as a civilization, it deals with the civilizational indicators and rules of this kingdom in which the verses of the Holy Quran and the characteristics of the kingdom of Solomon are analyzed alongside the components and indicators necessary to prove the civilization of a government from a civilizational perspective. Furthermore, important components such as ideology and doctrine, leadership and management, macro component of authority and power in components such as military authority and security, economic, political, scientific and technological authority as well as astounding extraordinary powers, geographical components and territories, social and cultural factors especially in important indicators such as justice and fighting oppression, welfare and development, architecture and urban planning, law and social order have been considered. The result is that kingdom of Solomon is rare and unique in these components and indicators of civilization in his time and even many of them until now. The salient truth in the civilization of Solomon is the formation and prolongation of the existence of such a kingdom based on monotheism, which has paved the way for the creation of a great and unique civilization. It is clear that the formation of a great and strong religion-based and monotheistic civilization is in fact proof of the <em>a priori</em> history of monotheistic civilization, which is effective in acknowledging the possibility of the subsequent formation and re-formation of a religious and monotheistic civilization in the form of a modern Islamic civilization or civilization under the Mahdi.بر اساس دادههای نقلی و شواهد تاریخی، حکومت سلیمان نبی یکی از قدرتهای بزرگ، مهم و تأثیرگذار در طول حیات تاریخ بشر بوده و مورد توجه همیشگی ادیان مختلف بهویژه ادیان توحیدی است. در <em>قرآن کریم</em> اشاراتی به این حکومت وجود دارد. البته ماجرای ویژگیهای دولت حضرت سلیمان نسبت به داستانهای دیگر <em>قرآن</em>، به طور جزئیتری بحث شده و از آن تعبیر به «مُلک سلیمان» شده است. مسئله پژوهش پیش رو امکان اثبات دولت سلیمان بهعنوان یک تمدن توحیدی در معیارهای تمدنپژوهانه است. این مقاله با بررسی و واکاوی ملک سلیمان، با هدفِ کشف و اثبات آن در قامت یک تمدن، به شاخصها و قواعد تمدنی این ملک میپردازد، که در آن با روش تحلیلی، از آیات <em>قرآن کریم</em> و تطبیق ویژگیهای ملک سلیمان با مؤلفهها و شاخصهای لازم برای اثبات تمدنی بودن یک حکومت، از منظر تمدنشناسان پرداخته است. همچنین مؤلفههای مهمی چون ایدئولوژی و مکتب، رهبری و مدیریت، کلانمؤلفه اقتدار و قدرت در مؤلفههایی چون اقتدار نظامی و امنیت، اقتدار اقتصادی، سیاسی، علمی و فناوری و همچنین قدرتهای عجیب و شگفتانگیز، مؤلفه جغرافیایی و عرصه سرزمینی، عوامل اجتماعی و فرهنگی بهویژه در شاخصهای مهمی چون عدالتگستری و ظلمستیزی، رفاه و توسعهیافتگی، معماری و شهرسازی، قانون و نظم اجتماعی در نظر گرفته شده است. نتیجه آنکه ملک سلیمان در این مؤلفهها و شاخصهای تمدنی در عصر خود و حتی بسیاری از آن تاکنون، کمنظیر و در مواردی بینظیر بوده است. حقیقت برجسته در تمدن سلیمان، شکلگیری و تداوم حیات چنین ملکی بر اساس توحیدمحوری است، که زمینه ایجاد یک تمدن بزرگ و بینظیر را رقم زده است. بدیهی است تشکیل یک تمدن بزرگ و قویِ دینمحور و توحیدگرا، درواقع اثبات وجود سابقه پیشینی تمدن توحیدی است که در تصدیقِ امکان تشکیل پسینی و مجدد یک تمدن دینمدار و توحیدگرا در قالب تمدن نوین اسلامی یا تمدن مهدوی کارایی دارد.پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381220220220The guiding idea of Islamic civilization from the perspective of the Prophetایدههدایتگر تمدن اسلامی از نگاه مکاتیب الرسول159189159879FAعبدالهادی احمدیپژوهشگر فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق، قم، ایرانمهدی عزیزاناستادیار فلسفه و کلام اسلامی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق، قم، ایرانJournal Article20211116Every civilization, including Islamic civilization, has elements that one of these components can be called the main pillar, soul, heart, driving engine or the "idea of the guide of civilization." But which component of Islamic civilization has such a position? The method of most articles to answer this question is to refer to the writings of Muslim and non-Muslim civilizations. Such an approach raises the question why not refer to the writings of the creator of Islamic civilization ?! Certainly the creator of a civilization is more aware of that civilization than others. With such a presupposition, referring to the book Makatib al-Rasool, the letters of the Prophet of Islam, as the founder of Islamic civilization, were taken as the basis and the main components of Islamic civilization were extracted according to the frequency in the text of Makatib al-Rasool. The components were evaluated, of which four components were the most important: Muhammad Rasoolullah 6, Islamic rituals, Islamic law, Islamic economics. Then we presented these four components on the characteristics of the guiding idea, which finally "Muhammad Rasoolullah 6" had all the characteristics of the guiding idea of Islamic civilization. Considering that the guiding idea is the factor of creation, dynamism and cohesion of Islamic civilization, we can focus on this component in modern Islamic civilization.هر تمدن و از جمله تمدن اسلامی ؤلفههایی دارد که یکی از این مؤلفهها را می میتوان رکن اصلی، روح، قلب، موتور محرک یا همان «ایدههدایتگر تمدن» نامید. اما کدام مؤلفه تمدن اسلامی چنین جایگاهی دارد؟ روش اغلب مقالات برای پاسخ به این پرسش رجوع به مکتوبات تمدنپژوهان مسلمان و غیر مسلمان است. چنین رویکردی این سؤال را در ذهن ایجاد میکند که چرا به مکتوبات خالق تمدن اسلامی مراجعه نکنیم؟! قطعا خالق یک تمدن آگاهتر از دیگران به آن تمدن است. با چنین پیشفرضی، با رجوع به کتاب مکاتیب الرسول نامههای پیامبر اسلام، به عنوان بنیانگذار تمدن اسلامی، مبنا قرار گرفت و مؤلفههای اصلی تمدن اسلامی با توجه به فراوانی در متن مکاتیب الرسول استخراج شد، سپس از نگاه متن، زیرمتن و فرامتن مکاتیب، این مؤلفهها اهمیتسنجی شدند که چهار مؤلفه حائز بیشترین اهمیت بودند: محمد رسول الله6، شعائر اسلامی، شریعت اسلامی، اقتصاد اسلامی. سپس این چهار مؤلفه را بر ویژگیهای ایدههدایتگر عرضه کردیم که در نهایت «محمد رسول الله6» واجد تمام ویژگیهای ایدههدایتگر تمدن اسلامی شد. با توجه به اینکه ایدههدایتگر عامل ایجاد، پویایی و انسجام تمدن اسلامی است میتوان در تمدنسازی نوین اسلامی بر این مؤلفه تمرکز کرد.پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381220220220An Introduction to Western Studies Approaches in Iranدر آمدی بر رویکردهای غربشناسی در ایران190216143583FAهادی طاهریدانشجوی دکتری مدیریت راهبردی فرهنگی دانشگاه عالی دفاع ملی، تهران، ایرانهمایون همتیدانشیار دانشگاه روابط بینالملل وزارت امور خارجه، تهران، ایرانJournal Article20210810From the beginning of the cultural and political life of the West, Western studies has been constantly evolving in relation to human collections, special geographical positions, prominent historical periods, and with specific periods of politics and rule. The purpose of this article is to recognize the orientation of contemporary westernists in Iran. There are different patterns of Western knowledge about knowing the West; One of these models is the conceptual and contentual explanation and analysis of the intellectual, cultural and political systems and isms that govern the Western world. Another model is to maintain a historical orientation and achieve a historical account of Western developments. In the third model, the current developments in the West are classified according to specific topics, issues and criteria in various sections, and each section examines a specific area from the moral, religious, political, economic and similar areas. The importance of this research is that by explicitly and comprehensively examining the approaches and patterns of Western studies in the context of discourse, the obvious and hidden angles of the West in thought and modernity are identified. The research method in this article is descriptive and the data collection tool is library data. Findings show that contemporary westernists have researched this issue with three approaches: imitative approach; Interactive approach and confrontational approach.غربشناسی از آغاز حیات فرهنگی سیاسی غرب تاکنون در ارتباط با مجموعههای متشکلی از انسان ها، مواضع ویژه جغرافیایی، مقاطع برجسته تاریخی و با دورههای خاصی از سیاست و حاکمیت، همواره در تحول و دگرگونی بوده است. هدف از این نوشتار بازشناسی نحوه گرایش غرب شناسان معاصر در ایران میباشد. در باره شناخت غرب الگوهای مختلفی از غرب شناسی وجود دارد؛ یکی از این الگوها تبیین و تحلیل مفهومی و محتوایی نظامها و ایسمهای فکری، فرهنگی و سیاسی حاکم بر جهان غرب است. الگوی دیگر این است که با حفظ یک جهت گیری تاریخی، به تألیف تاریخی از تحولات غرب دست یابیم. در الگوی سوم تحولات جاری مغرب زمین با توجه به موضوعات، مسائل و معیارهای ویژه ای در بخشهای گوناگونی رده بندی میشود و هر بخش ساحت خاصی از میان ساحتهای اخلاقی، مذهبی، سیاسی، اقتصادی و نظایر آن را مورد نقد و بررسی قرار میدهد. اهمیت این پژوهش در این است که با بررسی دقیق و همه جانبه رویکردها و الگوهای غرب شناسی آن هم در چارچوب گفتمانی، زوایای آشکار و پنهان غرب در اندیشه و مدرنیته مشخص میشود. روش تحقیق در این مقاله توصیفی و ابزار گردآوری اطلاعات دادههای کتابخانه ای است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که غربشناسان معاصر با سه رویکرد نسبت به این موضوع تحقیق نموده اند: رویکرد تقلیدی؛ رویکرد تعاملی و رویکرد تقابلی.پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381220220220Criteria of Civilization (in Customary and Divine Approaches)شاخص های تمدن (در دو رویکرد عرفی و قدسی)21725287971FAحبیب اله باباییدانشیار تاریخ وتمدن اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایرانJournal Article20220512Criteria of civilization can be listed and applied in evaluating civilization from two perspectives; the modern western perspective which is inclined towards the secular civilization formed in the West; the divine perspective which is inclined towards the Islamic civilization and its related sources (especially the Holy Quran) in the East. What is mentioned in the present article using inductive method is an instance of the new criteria regarding civilization in today’s secular discourse of the West. After reviewing the customary and worldly criteria of the western civilization, some of the civilizational criteria taken from the Quran (ethical criteria of civilization, doctrinal criteria of civilization, and social criteria of civilization) are taken into consideration to clarify that in addition to the modern criteria which are worthy of consideration and of course can be criticized in human experience, different criteria of civilization can be studied and human civilizations can be analyzed and evaluated using a different approach. Emphasis on such religious and Quranic criteria is essential and highly important in formulating a different process of the Islamic civilization and determining its distinctive nature and boundaries from the western civilization.<br /><strong> </strong>شاخص های تمدن را از دو منظر میتوان فهرست کرد و در سنجش تمدن ها به کار بست: منظر مدرن غربی که بیشتر معطوف به تمدنِ سکولارِ شکل گرفته در مغرب زمین است؛ منظر قدسی که معطوف به تمدن اسلامی و منابع و مصادر مربوط به آن (به ویژه قرآن) در مشرقزمین است. آنچه در این نوشته به روش استقرایی بیان خواهد شد، ارائۀ نمونه ای از شاخصهای جدید دربارۀ تمدن در گفتمان سکولار امروز غرب است. پس از مرور شاخص های عرفی و دنیوی تمدن غرب، به برخی شاخص های تمدنیِ برآمده از قرآن (همچون شاخص های اخلاقی تمدن، شاخص های عقیدتی تمدن و شاخص های اجتماعی تمدن) نیز توجه خواهد شد تا روشن شود افزون بر شاخص های مدرن که هریک در تجربۀ انسانی درخور اعتنا و البته نقدشدنی است، می توان به شاخص های متفاوت تمدنی نیز اندیشید و با رویکردی متفاوت به تحلیل و ارزیابی تمدن های بشری پرداخت. تأکید بر چنین شاخص های دینی و قرآنی در ترسیم فرایند متفاوت از تمدن اسلامی و تعیین حدود و ماهیت متمایز آن از تمدن غربی بسیار حیاتی و مهم خواهد بود.<br /> پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381220220220New Islamic Civilization on the Ground of Cultural Reform
Explanation of Civilizational Thoughts of Malik bin Nabi)تمدن نوین اسلامی در بستر اصلاح فرهنگی (تبیین اندیشه های تمدنی مالک بِن نبی)25327887969FAحمید فاضل قانعدانش آموخته دکتری دانش اجتماعی مسلمین دانشگاه باقرالعلوم، قم، ایرانJournal Article20220510Malik bin Nabi is a contemporary Muslim thinker from Algeria who, through deep contemplations and thoughts on the current status of Muslim community, has identified and analyzed its most cultural challenge including deep gap in the network of social relations, acquisition of the spirit of accepting exploitation and decline of religious identity under the category of civilization, he regards the mentioned three factors as the causes of the decline of Muslim communities and has proposed his reformative approach for promoting the civilization of the Muslim community in the framework of religious teachings with a cultural approach; by explaining this issue, he tries to attract the attention of Muslim communities to the ways of getting out of this problem. The present paper tries to investigate and explain the process and application of his proposed solution in the framework of a fundamental and pervasive social change which is regarded as true reformation by describing and analyzing the writings of Malik bin Nabi.<br />Malik bin Nabi’s suggestion is directing all actions towards restructuring the intellectual and moral life of the individuals in the community; since this cultural renaissance can play the role of an accelerator in the interaction of the three cultural, social, and economic systems and create an appropriate network of interwoven social relations for establishing a dynamic and prosperous civilization.<br /><strong> </strong>مالک بن نبی اندیشمند مسلمان و معاصر الجزایری است که در پی تأملات ژرف پیرامون وضعیت کنونی جامعه مسلمان، مهمترین چالشهای فرهنگی آن شامل شکاف عمیق در شبکه روابط اجتماعی، فراگیری روحیۀ استعمارپذیری و رنگباختن هویت دینی را ذیل مقولۀ کلان تمدن، شناسایی و تحلیل کرده است؛ وی سهگانه یادشده را علل عقبماندگی جوامع مسلمان از کاروان تمدن و پیشرفت دانسته و رهیافت اصلاحی خود را نیز برای اعتلای تمدنیِ جامعۀ مسلمان در چهارچوب آموزههای دینی و با رویکردی فرهنگی ارائه کرده است؛ او با تبیین وضع موجود میکوشد تا توجه جوامع مسلمان را به راههای برونرفت از این نابسامانی جلب نماید. نوشتار پیشرو در تلاش است تا با توصیف و تحلیل نوشتههای مالکبننبی، فرایند و چگونگی راهکار پیشنهادی او در قالب یک دگرگونی فراگیر و بنیادین اجتماعی را، که اصلاحی حقیقی بهشمار میرود، بررسی و تبیین نماید.<br />توصیه مالک بننبی جهتدهی تمام اقدامات به سوی تجدید ساختار حیات فکری و اخلاقی افراد جامعه است؛ چراکه این نوزایی فرهنگی میتواند نقش یک شتابدهنده در تعامل سه نظام فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی را ایفا نموده و شبکهای مناسب از روابط درهمتنیده اجتماعی را برای برپایی تمدنی پویا و بالنده پدید آورد.<br /><strong> </strong>پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381220220220Recognition of Man and its Civilizational Application, Emphasizing the Narrations of Al-kafiبازشناسی انسان و کاربست تمدنی آن با تأکید بر روایات اصول کافی279299140621FAهادی کاظم زاده مزرعهدانشجوی دکتری مدرسی معارف اسلامی، گرایش تاریخ و تمدن اسلامی دانشگاه شهید بهشتیعلی قاسمیاستادیار دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتیاسماعیل دارابکلاییدانشیار دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتیعباس احمدونددانشیار دانشکده الهیات و ادیان دانشگاه شهید بهشتیJournal Article20211122In the intellectual system of any school, the status of human being is an issue which is the criterion and measure in that school to determine the direction of civilization and the production of civilized products. On the other hand, the lack of proper clarification of human reality as an anthropological principles or the lack of attention to such a clarification will lead to the intellectual domination of others as well as independence. It will also convert the school as an adherent of schools which assume the responsibility of defining human nature. <br />In this study, by examining the narrations of Al-kafi, using analyticalexplanatory method and putting the emphasis on this issue: “What is the reality of man on the horizon of Islamic civilization?”, some issues as the human reality that can serve as the anthropological principle of Islam have been analyzed. The findings indicate that the four realities of “being creature of God”, “innate need”, “divine nature” and “originality of the soul” are the main variables in defining man and his real nature and without considering these realities, the coming civilization will not be the Islamic civilization.جایگاه انسان در نظام فکری هر مکتبی مسئله ای است که معیار و میزان در تعیین سمت وسوی تمدن و نیز تولید فراورده های تمدنی در آن مکتب قرار می گیرد. در جهت مقابل، عدم تبیین صحیح حقیقت انسان به عنوان مبانی انسان شناختی یا کم توجهی به چنین تبیینی، موجب تسلط فکری دیگران و عدم استقلال و تبدیل آن مکتب به پیرو مکاتبی خواهد بود که تعریف از ماهیت انسانرا عهده دار باشند.<br />در پژوهش حاضر، با بررسی روایات اصول کافی، با روش تحلیلی تبیینی و ،«؟ حقیقت انسان در افق تمدنی اسلام چیست » با اصل قرار دادن این مسئله که برخی امور که می تواند به عنوان حقیقت انسان مبنای انسان شناختی اسلام باشد مملوک و مخلوق الهی » بررسی شد. یافته ها نشانگر آن است که چهار حقیقت از متغیرهای اصلی « اصالت روح » و « فطرت الهی » ،« فقر ذاتی » ،« بودن انسان در تعریف انسان و ماهیت حقیقی اوست که بدون توجه به این حقایق، تمدن پیشِ رو تمدن اسلامی نخواهد بود.پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381220220220Ideology and Civilization: A Reflection on the Role and Functions of Islamic Ideology in the Modern Islamic Civilizationایدئولوژی و تمدن سازی: تأملی در نقش و کارکردهای ایدئولوژی اسلامی در تمدن سازی نوین اسلامی300322140730FAمحمد پورعباسدانش آموخته دکتری مدرسی معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطباییJournal Article20200419<span style="font-size: 14.0pt;">This research seeks to prove the relationship between ideology and civilization and also to express its functions about modern Islamic civilization. Some Western theorists and ‘enlightened’ Muslim personalities have proposed the theory of the end of ideology and the discourse of de-ideologizing the society, managing the livelihood and life of this world, and consequently, issues related to civilization and the novel Islamic civilization, regardless of different ideologies, have been pursued. Therefore, in this research, with a descriptive view and analytical-critical approach, while explaining the relationship between ideology and civilization in the light of the scientific discourse of civilization theorists; by considering this issue, eight functions are described as follows: (1) Distinction between modern Islamic civilization and other civilizations, (2) Defining and orienting the building blocks of modern Islamic civilization, (3) Creating harmony and alignment between the building blocks of modern Islamic civilization, (4) Creating unity and solidarity amongst the people of the modern Islamic civilization, (5) The epistemological and practical benefit of God's spiritual traditions in the path of the modern Islamic civilization, (6) Building a culture in the path of the modern Islamic civilization, (7) Human understanding of the modern Islamic civilization and (8) Creating modern Islamic civilization institutions and organizations for the ideology of modern Islamic civilization.</span>این پژوهش به دنبال اثبات رابطه میان ایدئولوژی و تمدنسازی و نیز بیان کارکردهای آن درباره تمدن نوین اسلامی است. برخی نظریهپردازان غربی و شخصیتهای بهظاهر روشنفکر مسلمان با طرح نظریه پایان ایدئولوژی و گفتمان ایدئولوژیزدایی از ساحت اجتماع، تدبیر امور معاش و زندگی اینجهانی و بهتبع مسائل مرتبط با تمدن و تمدن نوین اسلامی را فارغ از ایدئولوژیهای مختلف دنبال کردهاند. بنابراین در این پژوهش تلاش شده با نگاهی توصیفی و رویکردی تحلیلی-انتقادی، ضمن تبیین ارتباط میان ایدئولوژی و تمدنسازی در پرتو گفتمان علمی نظریهپردازان تمدنی، با تأمل در این مسئله، کارکردهای هشتگانهای چون (1) تمایزبخشی و تشخص میان تمدن نوین اسلامی و دیگر تمدنها، (2) معنابخشی و جهتدهی به عناصر سازنده تمدن نوین اسلامی، (3) ایجاد هماهنگی و همسویی میان عناصر سازنده تمدن نوین اسلامی، (4) ایجاد وحدت و همبستگی میان افراد انسانی تمدن نوین اسلامی، (5) بهرهمندی معرفتی و عملی از سنتهای معنوی خداوند در مسیر تمدنسازی نوین اسلامی، (6) فرهنگسازی در مسیر تمدنسازی نوین اسلامی، (7) فهم انسان از تمدن نوین اسلامی و (8) ایجاد نهادها و سازمانهای تمدن نوین اسلامی را برای ایدئولوژی درباره تمدنسازی نوین اسلامی شمارش کنیم.