پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381120210823Analyzing the Concept of “New Islamic Civilization” with a Semantic Approachواکاوی مفهوم «تمدن نوین اسلامی» با رویکرد معناشناختی113387887FAمحمدرضا ابراهیم نژاددانشیار معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانمحمد پور عباسدانش آموخته دکتری مبانی نظری اسلام دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20210925No doubt, talking about new Islamic civilization and presenting any plan or theory about it, first requires a correct and true understanding of the concept of civilization. Civilization is a familiar word and at the same time vague and controversial whose nature is discussed and a lot of viewpoints are presented about it; however, in the present researc <br /> <br />h, we have tries to analyze the concept of civilization semantically and also investigate its Islamic and new attributes using analytical method and a critical approach. In order to achieve this goal, first by referring to the viewpoint of lexicographers and also the ideas and thoughts of civilization theorizers, in addition to criticizing some of these viewpoints, a new and comprehensive theory is presented in accordance with the lexical meaning; and then we have explained that the Islamic and new adjectives used for civilization show its opposition to west civilization and its contrariness to the Islamic civilization. <br /><strong> </strong>بی گمان، سخن گفتن از تمدن نوین اسلامی و ارائه هر طرح و نظریه ای دراین باره، نخست مستلزم درک صحیح و واقعی از مفهوم تمدن است. تمدن واژه ای آشنا، درعین حال مبهم و پرمناقشه است که دربارۀ چیستی آن گفتوگوهای بسیاری انجام شده و دیدگاه های فراوانی ارائه گردیده است. در این پژوهش کوشیدهایم با روشی تحلیلی و رویکردی ـ انتقادی ضمن واکاوی مفهوم تمدن از حیث معناشناختی، مسئلۀ اسلامیت و نوین بودن آن را بررسی کنیم. برای رهیافت به این مهم نخست با مراجعه به دیدگاه اهل لغت و فرهنگنامهنویسان و نیز آرا و اندیشه های نظریه پردازان تمدنی ضمن نقد برخی دیدگاه ها، هماهنگ با معنای لغوی نظریه ای جامع و جدید ارائه نموده؛ و در ادامه تبیین کرده ایم که تقیّد تمدن به پسوند اسلامیت و نوین بودن گویای تقابل تمدن مزبور با تمدن غرب و تغایر آن با تمدن اسلامی است.<br /><strong> </strong>https://sjs.isri.ac.ir/article_87887_87f6b9094a2e26123696268597d1cc2d.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381120210823Civilization Studies in Iran after the Islamic Revolutionمطالعات تمدنی در ایرانِ پس از انقلاب اسلامی3460140622FAحبیب اله باباییاستادیار تاریخ و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، قم، ایرانJournal Article20211007This article seeks to clarify the studies of civilization in Iran after the Islamic Revolution in 1979. Although there have been civilizational studies before the Islamic Revolution, with the advent of the Revolution, fundamental changes have taken place in the content and aim of such studies. In the pre-revolutionary period, the meaning of “civilization” was equal to renaissance and modernization, which had nothing to do with religion and Islam. But after revolution, the issue of “civilization” along with Islamic content was raised for the comprehensive realization of Islam in today's Muslim world and it was used in the literature of the leaders and elites of the revolution as a transitional strategy to get out of the current situation of the Islamic world. What is mentioned in this article refers to the centers and activities of civilization in the Islamic Seminary (Hawzeh) and university after the Islamic Revolution. Although these activities and studies in the post-revolutionary period have not yet been so productive and developed, by way of these studies, important steps have been taken in the field of civilizational theory, and more important steps have been taken in shaping the civilizational approach.این نوشتار در پی تبیین مطالعات تمدنی در ایران پس از انقلاب اسلامی سال 1357 است. هرچند مطالعات تمدنی پیش از انقلاب اسلامی نیز وجود داشته است، لیکن با رخداد انقلاب، تحولات مبنایی در محتوا و غایتِ این گونه از مطالعات پدید آمد. موضوع «تمدن» در دورۀ قبل از انقلاب، به معنای تجدد و مدرنیزاسیون به کار میرفت که نسبتی با دین و اسلام نداشت، ولی «تمدن» در دورۀ بعد از انقلاب، همراه با فحوای اسلامی و برای تحقق جامع اسلام در جهان امروز مسلمانان مطرح شد و در ادبیات رهبران و نخبگان انقلاب به عنوان یک استراتژی گذار از وضعیت کنونی دنیای اسلام پی گرفته شد. آنچه در این مقاله آمده است، اشاره به مراکز و فعالیتهای تمدنی در حوزه و دانشگاهِ بعد از انقلاب اسلامی است. هرچند این فعالیتها و این مطالعات در دورۀ پساانقلاب هنوز فربه نشده و نضج لازم را نیافته است، لیکن از رهگذر این مطالعات، گامهای مهمی در حوزه نظریۀ تمدنی، و همینطور گامهای مهمتری در شکلگیری رویکرد تمدنی برداشته شده است.https://sjs.isri.ac.ir/article_140622_a324d398749c3b108607ff48890a5ed3.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381120210823Fundamental issues of Islamic culture in Ayatollah Khamenei's thoughtمسئله های بنیادین فرهنگ اسلامی در اندیشۀ آیت الله خامنه ای6180143577FAمهدی جمشیدیپژوهشگر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشۀ اسلامی، قم، ایرانJournal Article20200722<span class="VIiyi" lang="en"><span class="JLqJ4b" data-language-for-alternatives="en" data-language-to-translate-into="fa" data-phrase-index="0" data-number-of-phrases="1">"Islamic culture" as a large and wide-ranging social reality, nurtures a series of issues within itself that have a theoretical or practical nature. In the meantime, there are some issues that are "fundamental" and "fundamental", and other issues are addressed in some way. In this article, the aim is to address three basic issues in the context of Ayatollah Khamenei's cultural thought: "The possibility and significance of Islamic culture"; "Desirability and legitimacy of Islamic culture" and "Efficiency and capability of Islamic culture". The main question is what answers did Ayatollah Khamenei give to the fundamental issues of Islamic culture? For this purpose, the method of "qualitative content analysis" has been used; In such a way that first, based on logical analysis, three categories of problems have been identified as conceptual categories, and then, through library study, the contents appropriate to each have been collected and narrated based on qualitative analysis. This article shows that in Ayatollah Khamenei's thought, first of all, Islamic culture is a "meaningful" category and Islam has presented an "independent culture"; Second, Islamic culture has "virtue" and "superiority" over other cultures, and the theory of cultural relativity can not be applied to Islamic culture; Third, historical experiences are replete with examples of the "efficiency" and "empowerment" of this culture in the objective realm and in everyday life (result).</span></span>«فرهنگ اسلامی» بهعنوان یک واقعیت اجتماعی کلان و پهن دامنه، سلسلهای از مسئله ها را در درون خویش میپروراند که جنس نظری یا عملی دارند. در این میان، برخی از مسئلهها هستند که خصوصیت «بنیادین» و «اساسی» دارند و دیگر مسئله ها، به نوعی بر آنها مترتّب می شوند. در این مقاله، هدف این است که در چهارچوب اندیشۀ فرهنگی آیت الله خامنه ای، به سه مسئلۀ اساسی پرداخته شود: «امکان و معناداری فرهنگ اسلامی»؛ «مطلوبیت و حقانیت فرهنگ اسلامی» و «کارآمدی و توانمندی فرهنگ اسلامی». پرسش اصلی نیز این است که آیت الله خامنه ای به مسئله های بنیادین فرهنگ اسلامی، چه پاسخهایی داده است؟ برای این منظور، از روش «تحلیل محتوای کیفی» استفاده شده است؛ بهگونه ای که ابتدا برپایۀ تحلیل منطقی، سه دسته مسئله بهعنوان مقوله های مفهومی، شناسایی شده اند و آنگاه از طریقِ مطالعۀ کتابخانه ای، محتواهای متناسب با هریک، گردآوری و بر اساس تحلیل کیفی روایت گردیده اند. این مقاله نشان می دهد که در اندیشۀ آیتالله خامنهای، اولاً فرهنگ اسلامی مقوله ای است «معنادار» و اسلام یک «فرهنگ مستقل» را عرضه کرده است؛ ثانیاً فرهنگ اسلامی دارای «فضیلت» و «برتری» نسبتبه فرهنگ های دیگر است و نظریۀ نسبیت فرهنگی را نمی توان بر فرهنگ اسلامی تطبیق داد؛ ثالثاً تجربه های تاریخی، سرشار از نمونه های «کارآمدی» و «توانمندی» این فرهنگ در عرصۀ عینی و زندگی روزمره اند (نتیجه).https://sjs.isri.ac.ir/article_143577_d717f104dfd9db9e8bee17c0aba233c8.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381120210823Explaining the Existential Elements of the New Islamic Civilization “by Modeling from the Two-Sided Civilization of the Prophet and Imam Mahdi”تبیین عناصر وجودی سازنده تمدن نوین اسلامی «با الگوگیری از دوسویه تمدن نبوی و مهدوی»8110587982FAحسام الدین خلعتبری لیماکیدانشیار معارف اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانمحمد پورعباسدانش آموخته دکتری مبانی نظری اسلام دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایرانJournal Article20201210It is obvious that moving on the path of forming a civilization and presenting a plan and theory in this regard is based on a close understanding of the components of civilization and elements which construct it. In order to reach this goal, by using an analytic method and a critical approach, while investigating the ideas and thoughts of theoreticians of civilization and in the light of the two-sided civilization of the Prophet and Imam Mahdi, we have tried to, first, make a distinction between elements which construct civilization and the existential elements of civilization, deepen our understanding of civilization and solve some of the ambiguities regarding the elements of the new Islamic civilization and second, to divide the latter to two general categories of software and hardware components and explicitly mention their instances. In this regard and in explaining the software components, we have sketched the geometry of the new civilization in a new pattern which is in line with the Islamic teachings by mentioning the six elements of the existence of social justice, sovereignty of benevolent ethics, mental and psychological peace, social security, public welfare and unity and integrity among Muslims.<br /><strong> </strong><br /> واضح است حرکت در مسیر تمدنسازی و ارائه هر طرح و نظریهای در این باب، مبتنی بر فهم دقیق سازه های تمدن و عناصر تمدنساز است. برای رهیافت به این مهم، تلاش کردهایم با روشی تحلیلی و رویکردی انتقادی ضمن تأمل در آرا و اندیشه های نظریه پردازان تمدنی و در پرتو دوسویه تمدنی خود یعنی تمدن نبوی و تمدن مهدوی، نخست با تمایز نهادن میان عناصر ایجادی و عناصر وجودی تمدن ساز، به دانش تمدنی خود غنای بیشتری بخشیم و پارهای از ابهامات و غبارها بر رُخ سازه های تمدن نوین اسلامی را رفع کنیم و در وهله بعد با تقسیم قسم اخیر ذیل دو عنوان کلی مؤلفههای سختافزار و مؤلفههای نرمافزار، به بیان صریح مصادیق هریک بپردازیم. در همین راستا و در مقام تبیین مؤلفههای نرمافزار تمدنساز با بیان عناصر ششگانه وجود عدالت اجتماعی، حاکمیت اخلاق کریمانه، آرامش روحی و روانی، امنیت اجتماعی، رفاه عمومی و وحدت و همبستگی میان مسلمانان در طرحوارهای نوین، هندسه مدنیت جدید منطبق با آموزههای اسلامی را ترسیم کردهایم.<br /><strong> </strong>https://sjs.isri.ac.ir/article_87982_5adc63e7f4c709affe11e29c42ffb839.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381120210823Features of the Civilization of the Apocalypse from the Viewpoint of the Quranویژگی های تمدن آخرالزمان از منظر قرآن کریم10613087968FAمهدی خوشدونیاستادیار علوم قرآن و حدیث پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق ، قم، ایرانJournal Article20200926The holy Quran is the last and the most comprehensive divine book which is descended for the guidance and happiness of humans; therefore, it reflects all required components of man for reaching happiness in different ways. <br />One of the promises of Islam is forming universal, comprehensive, and complete civilization for real happiness of man in the last period of man’s history, in the present article, the components and criteria of the civilization of the Apocalypse from the viewpoint of the Quran are dealt with. <br />In the present article, with the aim of extracting the features of the civilization of the Apocalypse from the holy Quran, using an analytical method, first by referring to the narrations on the similarity of monotheistic (<em>Tawhidi</em>) governments, like Prophet Solomon and Prophet David (A.S.) and the civilization of the Apocalypse the features of the civilization of the Apocalypse are explained from the viewpoint of the Quran; therefore, by investigating the narrations of the Apocalypse era, we will discover the similarities between them and governments like Prophet Solomon and Prophet David (A.S). <br />The result is that the aim of the holy Quran in presenting these civilizations and great and wonderful powers is strengthening the possibility of realization of such a civilization at universal and pervasive level which some verses of the Quran promise; therefore, it is tried in the present article to extract these components regarding the mentioned similarities of previous civilizations. <br /><strong> </strong>قرآنکریم واپسین و کاملترین کتاب آسمانی است که بهمنظور هدایت و سعادت بشر نازل شده؛ ازاینرو، تمام مؤلفههای مورد نیاز انسان برای سعادت را، به انحای مختلف، در خود بازتاب داده است.<br />یکی از نویدهای مکتب اسلام تشکیل تمدنی جهانی، فراگیر و کامل برای سعادت حقیقی بشر در آخرین برهه از تاریخ انسان است، در مقالۀ پیش رو به مؤلفهها و شاخصههای تمدن آخرالزمان از نگاه قرآن پرداخته شده است. <br />در این مقاله با هدف استخراج ویژگیهای تمدن آخرالزمان از قرآنکریم به روش تحلیلی، ابتدا ضمن استناد به روایات ناظر به شباهت حکومتهای توحیدی، همچون حضرت سلیمان و داوود با تمدن آخرالزمان، ویژگیهای تمدن آخرالزمان از منظر قرآنکریم تبیین میگردد؛ بنابراین با بررسی روایات عصر آخرالزمان به وجود شباهتهایی بین آنها و حکومتهایی همچون سلیمان و داوود نبی پی خواهیم برد.<br />هدف قرآنکریم از ارائه این تمدنها و قدرتهای بزرگ و شگفت، تثبیت امکان تحقق چنین تمدنی در سطح فراگیر و جهانی است که آیاتی از قرآن وعدۀ آن را میدهد؛ ازاینرو، در مقاله پیش رو تلاش شده است تا این مؤلفهها باتوجهبه همانندیهای یادشده از تمدنهای پیشین استخراج شود.<br /><strong> </strong>https://sjs.isri.ac.ir/article_87968_7e3eaf4c40c7dfa1518c3b625ce7afe9.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381120210823Factors Involved in Scientific Thrive in Islamic Civilization and Recreating its Role in Modern Islamic Civilizationعوامل شکوفایی علم در تمدن اسلامی و بازآفرینی نقش آن در تمدن نوین اسلامی131148140598FAمحمد دهقانیاستادیار گروه الهیات و معارف اسلامی دانشکده شهید محلاتی، قم، ایرانJournal Article20201031One of the foundations of Islamic civilization was the attention Islam pays to science. Islamic civilization quickly became associated with various sciences, and with its rich teachings, the groundwork was laid for the growth of various sciences among Muslims. Several factors are involved in this scientific thrive that can be used as an approach in recreating the role of science in modern Islamic civilization. Using a descriptive-analytical method, this study examines the factors involved in scientific thrive in Islamic civilization. The findings depict that the following factors provided the necessary ground for introduction of scientific discussions and the development of various sciences among Muslims: the role of Islamic teachings in encouraging the learning of science and its importance, the events of the advent of Islam and disagreements among Muslim in various theological issues, the contiguity of Islam to other religions, the need to interpret and clarify religious teachings, Islamic encouragement to learn new sciences and the unique language of science and religion.یکی از پایه های تمدن اسلامی توجه اسلام به علم بود. تمدن اسلامی به سرعت با علوم مختلف ارتباط برقرار کرد و با معارف غنی خود زمینه رشد علوم مختلف در بین مسلمانان فراهم شد. این شکوفایی علمی عوامل متعددی دارد که میتوان از آن به عنوان رهیافتی در بازآفرینی نقش علم در تمدن سازی نوین اسلامی بهره برد. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی به عوامل شکوفایی علم در تمدن اسلامی پرداخته می شود. یافته های تحقیق نشان می دهد نقش آموزه های اسلامی در تشویق به فراگیری علم و اهمیت آن، وقایع صدر اسلام و اختلافات مسلمانان در مباحث کلامی مختلف، همجواری اسلام با ادیان دیگر، لزوم تفسیر و تبیین تعالیم دینی، تشویق اسلام به فراگیری علوم جدید و زبان واحد علمی و دینی زمینه لازم را برای طرح مباحث علمی و رشد علوم مختلف در بین مسلمانان فراهم کرد.https://sjs.isri.ac.ir/article_140598_90032386b9713c37823fbd146fea2385.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381120210823Civilizational Criteria of the Governmental System of the Prophet of Islam (PBUH)شاخصهای تمدنی نظام حکومتی پیامبر اسلام (ص)14916687983FAحبیب زمانی محجوباستادیار تاریخ و تمدن اسلامی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق، قم، ایرانJournal Article20201210During his prophecy, the holy Prophet of Islam (PBUH) could turn the primitive societ which was full of biases and superstitions to a developed Islamic society by his great efforts and the efforts of his companions and established the intellectual, cultural, social, political and economic foundation of the Islamic civilization based on the teachings of the Holy Quran in his governmental system.<br />Using descriptive and analytic method, the present article seeks to answer this fundamental question that: What are the civilizational criteria of the governmental system of the Prophet of Islam? The findings show that the governmental system of the holy Prophet (PBUH) had seven basic criteria: faith and spirituality, justice, knowledge, brotherhood, ethical and behavioral goodness, authority and dignity, and work and permanent movement and progress.<br /> پیامبر اسلام در طول دوران رسالت خویش توانست جامعه بدوی آلوده به تعصبات و خرافات را با مجاهدت عظیم خود و اصحابشان، به جامعه مترقی اسلامی تبدیل کند و در نظام حکومتی خود، شالوده و منظومۀ فکری فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تمدن اسلامی را بر پایۀ آموزههای <em>قرآن</em> <em>کریم</em> استوار سازد.<br />این نوشتار با روش توصیفی و تحلیلی، در پی پاسخ به این سؤال اصلی است که نظام حکومتی پیامبر اسلام چه شاخصهای تمدنی دارد. یافتههای تحقیق نشان میدهد نظام حکومتی رسول خدا دارای هفت شاخص اساسی بود: ایمان و معنویت، قسط و عدل، علم و معرفت، صفا و اخوت، صلاح اخلاقی و رفتاری، اقتدار و عزت، و کار و حرکت و پیشرفت دائمی.<br /><strong> </strong>https://sjs.isri.ac.ir/article_87983_c01fc64250a4dc1af7d1dad9a82abb7b.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381120210823A New Look at the Narrations of Reappearance from the Viewpoint of Civilizational Orderبازخوانی روایات ظهور از منظر نظم تمدنی16719187984FAمهدی محمدیاستادیار تاریخ اسلام دانشگاه بینالمللی اهلبیت (ع)، تهران، ایرانJournal Article20201104According to Islamic narrations, the formation of Mahdavi government occurs when disorder dominates the world and the reappearance of Imam Mahdi is fighting against this disorder. The issue of the present research is not proving or rejecting the issue of Mahdaviyyat or evaluating the truth of narrations, rather it seeks to find an ideal civilizational order from the viewpoint of Muslims in Mahdavi civilization. Therefore, the present research seeks to evaluate the dimensions of civilizational order of the time of reappearance in Islamic narrations. To do so, using phenomenological method and words which convey the concept of order, the ethical and legal order in Mahdavi civilization is investigated.<br />The findings indicate that at the beginning of Mahdavi government, there will be legal obligation and after the internalization of Islamic rules and ethics, collective consciousness obligation will organize the Mahdavi civilization at the time of reappearance.<br /><strong> </strong><br /> طبق روایات اسلامی، تشکیل حکومت مهدوی در زمانی اتفاق میافتد که بینظمی فراگیری جهان را دربرگرفته، و ظهور حضرت مهدی.، مقابله با این بینظمی است. مسئله این پژوهش اثبات یا رد مسئله مهدوی و نیز سنجش میزان صحت روایات نیست، بلکه در پی یافتن نظم تمدنی آرمانی از دیدگاه مسلمانان در تمدن مهدوی است. ازاینرو، پژوهش حاضر در پی ارزیابی ابعاد نظم تمدنی دوران ظهور در روایات اسلامی است. برای این منظور، با روش پدیدارشناسی و با استفاده از واژگانی که مفهوم نظم را انتقال میدهند، نظم اخلاقی و نظم قانونی در تمدن مهدوی بررسی میشود.<br />یافتههای تحقیق روشن میسازد در ابتدای حکومت مهدوی، اجبار قانونی و پس از درونی شدن احکام و اخلاق اسلامی، اجبار وجدان جمعی نظامبخش تمدن مهدوی در دوران ظهور خواهد بود.<br /><strong> </strong>https://sjs.isri.ac.ir/article_87984_5889b111c2e47d07942c182d681fdf61.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381120210823Explaining the Principles and Criteria of Justice in the Islamic Government by Taking the Prophet’s Government as a Role Modelتبیین مبانی و شاخصه های عدالت در دولت اسلامی19221187976FAعلی محمدی ضیاءاستادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گلستان، گرگان، ایرانJournal Article20200904The realization of the new Islamic civilization depends on the formation of the Islamic government based on the principles governing it. Among these principles, justice is regarded as the most important one and the Holy Quran considers it as the main purpose of establishing the Islamic government. In order to analyze the position of justice in the Islamic government, its principles and criteria were extracted and evaluated by referring to the Quran and tradition, and by using the pattern of Ijtihadi method. The findings of the study show that the principle of justice in the Islamic government is based on the monotheistic principles by realization of divine sovereignty and refers to managing human affairs with God-seeking nature who is the manifestation of divine caliphate and His trustee on the earth. The Islamic government seeks to establish justice in the society by enjoying three principles of public responsibility guardianship (Takafful), balance and participation (I’alah).<br /><strong> </strong>تحقق تمدن نوین اسلامی در گرو شکلگیری دولت اسلامی برپایۀ مبانی و اصول حاکم بر این دولت است. در میان این اصول، عدالت بهعنوان مهمترین اصل تلقی شده است و قرآنکریم نیز از آن بهعنوان اصلیترین هدف در تشکیل دولت اسلامی یاد میکند. این مهم سبب شده است برای بررسی جایگاه عدالت در دولت اسلامی مبانی و شاخصهای آن با مراجعه به قرآن و سنت و با بهرهگیری از الگوی روش اجتهادی استخراج و ارزیابی شود. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که اصل عدالت در دولت اسلامی بر مبنایی توحیدی با تحقق حاکمیت الهی شکل گرفته و ناظر به ادارۀ امور انسان با فطرت خداشناس است که مظهر خلافت الهی و امانتدار او روی زمین است. دولت اسلامی همچنین با برخورداری از سه اصل تکافل عام و توازن و اعاله، درصدد تحقق عدالت در جامعه است.<br /><strong> </strong>https://sjs.isri.ac.ir/article_87976_f69a92d0e03a41fbe735f122ce22ec37.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381120210823Islamic Iran and the Issue of Progressایران اسلامی و مسئله پیشرفت212240140594FAآیت مظفریاستادیار علوم سیاسی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)، قم، ایرانJournal Article20201001Although, after the victory of the Islamic Revolution, Iran has made good progress in some areas and has achieved some military deterrence, in many other areas it still has a long way to reach the desirable and the advanced ideal society. So the main question of this article is: What is the driving force behind Iran's progress? In other words, where is the starting point of Islamic Iran toward progress? Based on exploratory studies, the hypothesis of the article is that the driving force behind the progress of Iran is its culture and endogenous cultural development. In order to prove the hypothesis and solve the problem, after defining the concepts and proposing the theories through descriptive-analytical method, the drive of progress and developmental factor in Western countries, Japan and Southeast Asia have been studied and searched. The findings indicate that the main factor involved in the development or progress of these communities is the endogenous cultural development created in these countries in some period of their history. Therefore, the way to progress and achievement of creating modern Islamic civilization in Iran, which is emphasized by the Supreme Leader of the Islamic Revolution, Ayatollah Khamenei, especially in the statement of the second phase of the Revolution, is based on the cultural development and progress of Islamic Iran. The study also depicts the existing capacities in the original Islamic culture for the progress of Iran and creating modern Islamic civilization as follows: Rich heritage of the Islamic reform movement, continuous Ijtihad and dynamic Shiism jurisprudence, emphasis on culture of working, lack of conflict between religious values and progress, the progressive principle of the guardianship of Islamic Jurist (Velayat e Faqih), the objective model of government established in the past by the holy Prophet and Imam Ali - peace be upon them - and the ideal model of the Mahdavi government in the future. هرچند کشور ایران با پیروزی انقلاب اسلامی، در برخی از زمینه ها پیشرفت خوبی داشته و تا حدودی به بازدارندگی نظامی دست یافته است، اما در بسیاری از حوزه های دیگر، هنوز فاصله زیادی با جامعه مطلوب و پیشرفته آرمانی دارد. بنابراین سوال اصلی مقاله حاضر این است: عامل پیشران پیشرفت ایران چیست؟ به عبارت دیگر: نقطه عزیمت ایران اسلامی به سوی پیشرفت کجاست؟ با توجه به مطالعات اکتشافی، فرضیه مقاله این است؛ عامل پیشران پیشرفت در ایران، فرهنگ و تحول فرهنگی درون زاد است.<br /> برای اثبات فرضیه و حل مسئله، پس از تعریف مفاهیم و طرح نظریه ها با روش توصیفی- تحلیلی به مطالعه و جست وجوی پیشران پیشرفت و عامل توسعه ساز در کشورهای غربی، ژاپن و آسیای جنوب شرقی پرداخته شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که عامل اصلی در توسعه یا پیشرفت جوامع یاد شده، تحول فرهنگی درون زاد ایجاد شده در این کشورها در دوره ای از تاریخ آنها بوده است. بنابراین راه پیشرفت و دست یابی به تمدن سازی نوین اسلامی در ایران، که رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای بویژه در بیانیه گام دوم انقلاب برآن تأکید دارند، مبتنی بر تحول فرهنگی و پیشرفت ایران اسلامی است. از نتایج دیگر مقاله، بیان ظرفیت های موجود در فرهنگ اصیل اسلامی برای پیشرفت ایران و تمدن سازی نوین اسلامی است که عبارتنداز: میراث غنی جنبش اصلاحی اسلامی، اجتهاد مستمر و فقه پویای شیعه، تأکید بر فرهنگ کار، فقدان تضاد میان ارزش های دینی و پیشرفت، اصل مترقی ولایت فقیه ،الگوی عینی دولت نبوی و علوی در گذشته و الگوی آرمانی دولت مهدوی در آینده .https://sjs.isri.ac.ir/article_140594_282cf939fd9e2c10b1517b7427a5ed1e.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381120210823The model of realization of the culture of Islamic civilization in the educational systemالگوی تحقق فرهنگ تمدنسازاسلامی در نظام تربیتی241268143579FAغلامرضا ویسیاستادیار برنامه ریزی درسی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)، قم، ایرانطاهره محمدیگروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران0000000297564464Journal Article20201014The purpose of this study is to achieve a model for the realization of Islamic civilization culture in the educational system. The nature of the ground of Islamic civilization culture in the educational system requires that in order to achieve and develop it, first its specific processes and mechanisms be known. Therefore, this research has sought to answer the question: "How is the culture of Islamic civilization culture realized for the educational system?". For this purpose, the qualitative research method has been used as a theory based on data. In-depth interviews were conducted with experts in Islamic civilization, culture and communication who had experience and experience in the field of the study process, who were selected by purposive sampling. Strauss and Corbin's content analysis method was used to analyze the data. Analysis of interviews as well as related documents and studies led to the formation of the theory. The model obtained from this study shows that the causal factors that lead to the realization of the culture of Islamic civilization culture for the educational system are the initial assessment, the rule of value and curriculum, and society, organizational climate and organizational goals, tools available to students as factors. Environment is effective on the desirability of creating an Islamic civilization culture that, if the above things are possible, strategies to strengthen religious strength, accompanied by change, media literacy, family empowerment, empowerment of managers and administrative staff, context-based education, motivation, teacher empowerment and It promotes the participation of stakeholders, as a result of which the culture of Islamic civilization is formed.هدف از انجام این پژوهش، دستیابی به الگویی برای تحقق فرهنگ تمدنساز اسلامی در نظام تربیتی است. ماهیت زمینهای فرهنگ تمدنساز اسلامی در نظام تربیتی، ایجاب میکند که برای تحقق و توسعهی آن، ابتدا فرایندها و سازوکارهای خاص آن، شناخته شوند. بنابراین این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این سوال بوده است که: «فرهنگ فرهنگ تمدنساز اسلامی برای نظام تربیتی چگونه محقق میشود؟». برای این منظور از روش تحقیق کیفی، به شیوه نظریه برخاسته از دادهها استفاده شده است. مصاحبههای عمقی با متخصصین تمدنسازی اسلامی و فرهنگ و ارتباطات که در زمینهی فرایند مورد مطالعه، صاحب اثر و تجربه بودند، صورت گرفت که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استراس و کوربین استفاده شد. تحلیل مصاحبهها و همچنین اسناد و مطالعات مرتبط، منجر به شکلگیری نظریه شد. الگوی به دست آمده از این پژوهش نشان میدهد، عوامل علی که منجر به تحقق فرهنگ فرهنگ تمدنساز اسلامی برای نظام تربیتی میشود، سنجش آغازین، حاکمیت ارزش و برنامه درسی است و جامعه، جو سازمانی و اهداف سازمانی، ابزار در دسترس دانشجو به عنوان عاملهای محیطی بر مطلوبیت ایجاد فرهنگ تمدنساز اسلامی موثر است که چنانچه امور فوق مسیر تحقق را امکانپذیر نماید، راهبردهای تقویت بنیه دینی، همراهی با تغییرات، سواد رسانهای، توانمندسازی خانواده، توانمندسازی مدیران و کادر اداری، آموزش مبتنی بر بافت، انگیزش، توانمندسازی معلمان و مشارکت ذینفعان را پیش میگیرد که در نتیجهی آنها، فرهنگ تمدنساز اسلامی شکل میگیرد.https://sjs.isri.ac.ir/article_143579_168f4dca4100773619844d43183cd3f9.pdfپژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی3795-25381120210823How to Deepen Scientific Thinking in Organizationsچگونگی عمقبخشی تفکر علمی در سازمانها26929387985FAسیامک باقری چوکامیدانشیار علوم سیاسی پژوهشگاه علوم اسلامی امام صادق (ع)، قم، ایرانJournal Article20200731Advanced organizations are symbols of civilizational growth. Development and progress in every organization require a kind of mental power or in other words a specific method of thinking in order to create and make decisions. How to deepen scientific thinking in organizations is the main objective of the present article. It is assumed that in the era of information and knowledge, only organizations are successful which scientific thinking is deepened, developed and promoted in all their structures, strategies, policies, plans, missions, methods and approaches. The significant questions in this research include: Which levels of the organization should deepening scientific thinking cover? What are the most important grounds for deepening scientific thinking in organizations? The result of the present research is that deepening scientific thinking will be achieved by setting the grounds in basic dimensions of organizational structure, in which culture and permanent learning are the most important components, and providing the structural and semantic grounds of the organization.<br /><strong> </strong><br /> سازمانهای پیشرفته نمادی از رشد تمدنیاند. توسعه و پیشرفت هر سازمانی نیازمند نوعی توان مغزافزاری یا بهعبارتی شیوهای خاص از تفکر جهت تصمیمسازی و تصمیمگیری است. بررسی چگونگی عمقبخشی تفکر علمی در سازمانها هدف اصلی این نوشتار است. مفروض این است که سازمانهایی در عصر اطلاعات و دانایی موفقاند که تفکر علمی در تمام ساختار و تشکیلات، راهبردها، سیاستگذاریها، برنامهریزیها، مأموریتها، روشها و شیوها تعمیق، توسعه و ارتقا یابد. سؤالات حائز اهمیت در این پژوهش عبارتاند از: عمقبخشی تفکر علمی چه سطوحی از سازمانها را باید دربرگیرد؟ مهمترین بسترهای زمینهساز برای عمقبخشی تفکر علمی در سازمانها کداماند؟ نتیجه اجمالی این تحقیق این است که عمقبخشی تفکر علمی از رهگذر بسترسازی در ابعاد زمینهای ساختار سازمانی، که مهمترین و کلیدیترین آن فرهنگ و یادگیری دائمی است، و فراهمسازی بسترهای ساختاری و معنایی سازمان حاصل خواهد شد.<br /><strong> </strong>https://sjs.isri.ac.ir/article_87985_4d4bd42c1384b67e623ab61468599852.pdf