2024-03-29T20:23:45Z
https://sjs.isri.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=11708
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
3795-2538
3795-2538
1400
1
1
شناسنامه علمی فارسی ، سال اول شماره اول
2021
08
23
https://sjs.isri.ac.ir/article_170043_5fdfac89d2b5a2a111d03d0a04931a0e.pdf
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
3795-2538
3795-2538
1400
1
1
فهرست داوران سال اول شماره اول
2021
08
23
https://sjs.isri.ac.ir/article_170045_368680e13d846e6dbef56cf1914f89e7.pdf
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
3795-2538
3795-2538
1400
1
1
واکاوی مفهوم «تمدن نوین اسلامی» با رویکرد معناشناختی
محمدرضا
ابراهیم نژاد
محمد
پور عباس
بی گمان، سخن گفتن از تمدن نوین اسلامی و ارائه هر طرح و نظریه ای دراین باره، نخست مستلزم درک صحیح و واقعی از مفهوم تمدن است. تمدن واژه ای آشنا، درعین حال مبهم و پرمناقشه است که دربارۀ چیستی آن گفتوگوهای بسیاری انجام شده و دیدگاه های فراوانی ارائه گردیده است. در این پژوهش کوشیدهایم با روشی تحلیلی و رویکردی ـ انتقادی ضمن واکاوی مفهوم تمدن از حیث معناشناختی، مسئلۀ اسلامیت و نوین بودن آن را بررسی کنیم. برای رهیافت به این مهم نخست با مراجعه به دیدگاه اهل لغت و فرهنگنامهنویسان و نیز آرا و اندیشه های نظریه پردازان تمدنی ضمن نقد برخی دیدگاه ها، هماهنگ با معنای لغوی نظریه ای جامع و جدید ارائه نموده؛ و در ادامه تبیین کرده ایم که تقیّد تمدن به پسوند اسلامیت و نوین بودن گویای تقابل تمدن مزبور با تمدن غرب و تغایر آن با تمدن اسلامی است.
تمدن
فرهنگ
تمدن نوین اسلامی
معناشناسی
2021
08
23
11
33
https://sjs.isri.ac.ir/article_87887_87f6b9094a2e26123696268597d1cc2d.pdf
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
3795-2538
3795-2538
1400
1
1
مطالعات تمدنی در ایرانِ پس از انقلاب اسلامی
حبیب اله
بابایی
این نوشتار در پی تبیین مطالعات تمدنی در ایران پس از انقلاب اسلامی سال 1357 است. هرچند مطالعات تمدنی پیش از انقلاب اسلامی نیز وجود داشته است، لیکن با رخداد انقلاب، تحولات مبنایی در محتوا و غایتِ این گونه از مطالعات پدید آمد. موضوع «تمدن» در دورۀ قبل از انقلاب، به معنای تجدد و مدرنیزاسیون به کار میرفت که نسبتی با دین و اسلام نداشت، ولی «تمدن» در دورۀ بعد از انقلاب، همراه با فحوای اسلامی و برای تحقق جامع اسلام در جهان امروز مسلمانان مطرح شد و در ادبیات رهبران و نخبگان انقلاب به عنوان یک استراتژی گذار از وضعیت کنونی دنیای اسلام پی گرفته شد. آنچه در این مقاله آمده است، اشاره به مراکز و فعالیتهای تمدنی در حوزه و دانشگاهِ بعد از انقلاب اسلامی است. هرچند این فعالیتها و این مطالعات در دورۀ پساانقلاب هنوز فربه نشده و نضج لازم را نیافته است، لیکن از رهگذر این مطالعات، گامهای مهمی در حوزه نظریۀ تمدنی، و همینطور گامهای مهمتری در شکلگیری رویکرد تمدنی برداشته شده است.
تمدن
تمدن اسلامی
ایران
انقلاب اسلامی
2021
08
23
34
60
https://sjs.isri.ac.ir/article_140622_a324d398749c3b108607ff48890a5ed3.pdf
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
3795-2538
3795-2538
1400
1
1
مسئله های بنیادین فرهنگ اسلامی در اندیشۀ آیت الله خامنه ای
مهدی
جمشیدی
«فرهنگ اسلامی» بهعنوان یک واقعیت اجتماعی کلان و پهن دامنه، سلسلهای از مسئله ها را در درون خویش میپروراند که جنس نظری یا عملی دارند. در این میان، برخی از مسئلهها هستند که خصوصیت «بنیادین» و «اساسی» دارند و دیگر مسئله ها، به نوعی بر آنها مترتّب می شوند. در این مقاله، هدف این است که در چهارچوب اندیشۀ فرهنگی آیت الله خامنه ای، به سه مسئلۀ اساسی پرداخته شود: «امکان و معناداری فرهنگ اسلامی»؛ «مطلوبیت و حقانیت فرهنگ اسلامی» و «کارآمدی و توانمندی فرهنگ اسلامی». پرسش اصلی نیز این است که آیت الله خامنه ای به مسئله های بنیادین فرهنگ اسلامی، چه پاسخهایی داده است؟ برای این منظور، از روش «تحلیل محتوای کیفی» استفاده شده است؛ بهگونه ای که ابتدا برپایۀ تحلیل منطقی، سه دسته مسئله بهعنوان مقوله های مفهومی، شناسایی شده اند و آنگاه از طریقِ مطالعۀ کتابخانه ای، محتواهای متناسب با هریک، گردآوری و بر اساس تحلیل کیفی روایت گردیده اند. این مقاله نشان می دهد که در اندیشۀ آیتالله خامنهای، اولاً فرهنگ اسلامی مقوله ای است «معنادار» و اسلام یک «فرهنگ مستقل» را عرضه کرده است؛ ثانیاً فرهنگ اسلامی دارای «فضیلت» و «برتری» نسبتبه فرهنگ های دیگر است و نظریۀ نسبیت فرهنگی را نمی توان بر فرهنگ اسلامی تطبیق داد؛ ثالثاً تجربه های تاریخی، سرشار از نمونه های «کارآمدی» و «توانمندی» این فرهنگ در عرصۀ عینی و زندگی روزمره اند (نتیجه).
فرهنگ
فرهنگ اسلامی
آیتالله خامنهای
امکان و معناداری
مطلوبیت و حقانیت
کارآمدی و توانمندی
2021
08
23
61
80
https://sjs.isri.ac.ir/article_143577_d717f104dfd9db9e8bee17c0aba233c8.pdf
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
3795-2538
3795-2538
1400
1
1
تبیین عناصر وجودی سازنده تمدن نوین اسلامی «با الگوگیری از دوسویه تمدن نبوی و مهدوی»
حسام الدین
خلعتبری لیماکی
محمد
پورعباس
واضح است حرکت در مسیر تمدنسازی و ارائه هر طرح و نظریهای در این باب، مبتنی بر فهم دقیق سازه های تمدن و عناصر تمدنساز است. برای رهیافت به این مهم، تلاش کردهایم با روشی تحلیلی و رویکردی انتقادی ضمن تأمل در آرا و اندیشه های نظریه پردازان تمدنی و در پرتو دوسویه تمدنی خود یعنی تمدن نبوی و تمدن مهدوی، نخست با تمایز نهادن میان عناصر ایجادی و عناصر وجودی تمدن ساز، به دانش تمدنی خود غنای بیشتری بخشیم و پارهای از ابهامات و غبارها بر رُخ سازه های تمدن نوین اسلامی را رفع کنیم و در وهله بعد با تقسیم قسم اخیر ذیل دو عنوان کلی مؤلفههای سختافزار و مؤلفههای نرمافزار، به بیان صریح مصادیق هریک بپردازیم. در همین راستا و در مقام تبیین مؤلفههای نرمافزار تمدنساز با بیان عناصر ششگانه وجود عدالت اجتماعی، حاکمیت اخلاق کریمانه، آرامش روحی و روانی، امنیت اجتماعی، رفاه عمومی و وحدت و همبستگی میان مسلمانان در طرحوارهای نوین، هندسه مدنیت جدید منطبق با آموزههای اسلامی را ترسیم کردهایم.
تمدن نوین اسلامی
تمدن مهدوی
مؤلفههای سختافزار
مؤلفههای نرمافزار
2021
08
23
81
105
https://sjs.isri.ac.ir/article_87982_5adc63e7f4c709affe11e29c42ffb839.pdf
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
3795-2538
3795-2538
1400
1
1
ویژگی های تمدن آخرالزمان از منظر قرآن کریم
مهدی
خوشدونی
قرآنکریم واپسین و کاملترین کتاب آسمانی است که بهمنظور هدایت و سعادت بشر نازل شده؛ ازاینرو، تمام مؤلفههای مورد نیاز انسان برای سعادت را، به انحای مختلف، در خود بازتاب داده است.یکی از نویدهای مکتب اسلام تشکیل تمدنی جهانی، فراگیر و کامل برای سعادت حقیقی بشر در آخرین برهه از تاریخ انسان است، در مقالۀ پیش رو به مؤلفهها و شاخصههای تمدن آخرالزمان از نگاه قرآن پرداخته شده است. در این مقاله با هدف استخراج ویژگیهای تمدن آخرالزمان از قرآنکریم به روش تحلیلی، ابتدا ضمن استناد به روایات ناظر به شباهت حکومتهای توحیدی، همچون حضرت سلیمان و داوود با تمدن آخرالزمان، ویژگیهای تمدن آخرالزمان از منظر قرآنکریم تبیین میگردد؛ بنابراین با بررسی روایات عصر آخرالزمان به وجود شباهتهایی بین آنها و حکومتهایی همچون سلیمان و داوود نبی پی خواهیم برد.هدف قرآنکریم از ارائه این تمدنها و قدرتهای بزرگ و شگفت، تثبیت امکان تحقق چنین تمدنی در سطح فراگیر و جهانی است که آیاتی از قرآن وعدۀ آن را میدهد؛ ازاینرو، در مقاله پیش رو تلاش شده است تا این مؤلفهها باتوجهبه همانندیهای یادشده از تمدنهای پیشین استخراج شود.
قرآنکریم
تمدن آخرالزمان
تمدن داوود
تمدن سلیمان نبی
2021
08
23
106
130
https://sjs.isri.ac.ir/article_87968_7e3eaf4c40c7dfa1518c3b625ce7afe9.pdf
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
3795-2538
3795-2538
1400
1
1
عوامل شکوفایی علم در تمدن اسلامی و بازآفرینی نقش آن در تمدن نوین اسلامی
محمد
دهقانی
یکی از پایه های تمدن اسلامی توجه اسلام به علم بود. تمدن اسلامی به سرعت با علوم مختلف ارتباط برقرار کرد و با معارف غنی خود زمینه رشد علوم مختلف در بین مسلمانان فراهم شد. این شکوفایی علمی عوامل متعددی دارد که میتوان از آن به عنوان رهیافتی در بازآفرینی نقش علم در تمدن سازی نوین اسلامی بهره برد. در این پژوهش با روش توصیفی- تحلیلی به عوامل شکوفایی علم در تمدن اسلامی پرداخته می شود. یافته های تحقیق نشان می دهد نقش آموزه های اسلامی در تشویق به فراگیری علم و اهمیت آن، وقایع صدر اسلام و اختلافات مسلمانان در مباحث کلامی مختلف، همجواری اسلام با ادیان دیگر، لزوم تفسیر و تبیین تعالیم دینی، تشویق اسلام به فراگیری علوم جدید و زبان واحد علمی و دینی زمینه لازم را برای طرح مباحث علمی و رشد علوم مختلف در بین مسلمانان فراهم کرد.
دین
اسلام
تمدن
تمدن نوین اسلامی
علم
2021
08
23
131
148
https://sjs.isri.ac.ir/article_140598_90032386b9713c37823fbd146fea2385.pdf
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
3795-2538
3795-2538
1400
1
1
شاخصهای تمدنی نظام حکومتی پیامبر اسلام (ص)
حبیب
زمانی محجوب
پیامبر اسلام
در طول دوران رسالت خویش توانست جامعه بدوی آلوده به تعصبات و خرافات را با مجاهدت عظیم خود و اصحابشان، به جامعه مترقی اسلامی تبدیل کند و در نظام حکومتی خود، شالوده و منظومۀ فکری فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تمدن اسلامی را بر پایۀ آموزههای قرآن کریم استوار سازد.این نوشتار با روش توصیفی و تحلیلی، در پی پاسخ به این سؤال اصلی است که نظام حکومتی پیامبر اسلام چه شاخصهای تمدنی دارد. یافتههای تحقیق نشان میدهد نظام حکومتی رسول خدا
دارای هفت شاخص اساسی بود: ایمان و معنویت، قسط و عدل، علم و معرفت، صفا و اخوت، صلاح اخلاقی و رفتاری، اقتدار و عزت، و کار و حرکت و پیشرفت دائمی.
پیامبر اسلام (ص)
تمدن اسلامی
دین
نظام حکومتی
2021
08
23
149
166
https://sjs.isri.ac.ir/article_87983_c01fc64250a4dc1af7d1dad9a82abb7b.pdf
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
3795-2538
3795-2538
1400
1
1
بازخوانی روایات ظهور از منظر نظم تمدنی
مهدی
محمدی
طبق روایات اسلامی، تشکیل حکومت مهدوی در زمانی اتفاق میافتد که بینظمی فراگیری جهان را دربرگرفته، و ظهور حضرت مهدی.، مقابله با این بینظمی است. مسئله این پژوهش اثبات یا رد مسئله مهدوی و نیز سنجش میزان صحت روایات نیست، بلکه در پی یافتن نظم تمدنی آرمانی از دیدگاه مسلمانان در تمدن مهدوی است. ازاینرو، پژوهش حاضر در پی ارزیابی ابعاد نظم تمدنی دوران ظهور در روایات اسلامی است. برای این منظور، با روش پدیدارشناسی و با استفاده از واژگانی که مفهوم نظم را انتقال میدهند، نظم اخلاقی و نظم قانونی در تمدن مهدوی بررسی میشود.یافتههای تحقیق روشن میسازد در ابتدای حکومت مهدوی، اجبار قانونی و پس از درونی شدن احکام و اخلاق اسلامی، اجبار وجدان جمعی نظامبخش تمدن مهدوی در دوران ظهور خواهد بود.
مهدویت
تمدن
نظم
عدل
اخلاق
2021
08
23
167
191
https://sjs.isri.ac.ir/article_87984_5889b111c2e47d07942c182d681fdf61.pdf
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
3795-2538
3795-2538
1400
1
1
تبیین مبانی و شاخصه های عدالت در دولت اسلامی
علی
محمدی ضیاء
تحقق تمدن نوین اسلامی در گرو شکلگیری دولت اسلامی برپایۀ مبانی و اصول حاکم بر این دولت است. در میان این اصول، عدالت بهعنوان مهمترین اصل تلقی شده است و قرآنکریم نیز از آن بهعنوان اصلیترین هدف در تشکیل دولت اسلامی یاد میکند. این مهم سبب شده است برای بررسی جایگاه عدالت در دولت اسلامی مبانی و شاخصهای آن با مراجعه به قرآن و سنت و با بهرهگیری از الگوی روش اجتهادی استخراج و ارزیابی شود. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که اصل عدالت در دولت اسلامی بر مبنایی توحیدی با تحقق حاکمیت الهی شکل گرفته و ناظر به ادارۀ امور انسان با فطرت خداشناس است که مظهر خلافت الهی و امانتدار او روی زمین است. دولت اسلامی همچنین با برخورداری از سه اصل تکافل عام و توازن و اعاله، درصدد تحقق عدالت در جامعه است.
دولت اسلامی
عدالت
اجتهاد
قرآن و سنت
2021
08
23
192
211
https://sjs.isri.ac.ir/article_87976_f69a92d0e03a41fbe735f122ce22ec37.pdf
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
3795-2538
3795-2538
1400
1
1
ایران اسلامی و مسئله پیشرفت
آیت
مظفری
هرچند کشور ایران با پیروزی انقلاب اسلامی، در برخی از زمینه ها پیشرفت خوبی داشته و تا حدودی به بازدارندگی نظامی دست یافته است، اما در بسیاری از حوزه های دیگر، هنوز فاصله زیادی با جامعه مطلوب و پیشرفته آرمانی دارد. بنابراین سوال اصلی مقاله حاضر این است: عامل پیشران پیشرفت ایران چیست؟ به عبارت دیگر: نقطه عزیمت ایران اسلامی به سوی پیشرفت کجاست؟ با توجه به مطالعات اکتشافی، فرضیه مقاله این است؛ عامل پیشران پیشرفت در ایران، فرهنگ و تحول فرهنگی درون زاد است. برای اثبات فرضیه و حل مسئله، پس از تعریف مفاهیم و طرح نظریه ها با روش توصیفی- تحلیلی به مطالعه و جست وجوی پیشران پیشرفت و عامل توسعه ساز در کشورهای غربی، ژاپن و آسیای جنوب شرقی پرداخته شده است. یافته های پژوهش حاکی از آن است که عامل اصلی در توسعه یا پیشرفت جوامع یاد شده، تحول فرهنگی درون زاد ایجاد شده در این کشورها در دوره ای از تاریخ آنها بوده است. بنابراین راه پیشرفت و دست یابی به تمدن سازی نوین اسلامی در ایران، که رهبر معظم انقلاب اسلامی حضرت آیت الله خامنه ای بویژه در بیانیه گام دوم انقلاب برآن تأکید دارند، مبتنی بر تحول فرهنگی و پیشرفت ایران اسلامی است. از نتایج دیگر مقاله، بیان ظرفیت های موجود در فرهنگ اصیل اسلامی برای پیشرفت ایران و تمدن سازی نوین اسلامی است که عبارتنداز: میراث غنی جنبش اصلاحی اسلامی، اجتهاد مستمر و فقه پویای شیعه، تأکید بر فرهنگ کار، فقدان تضاد میان ارزش های دینی و پیشرفت، اصل مترقی ولایت فقیه ،الگوی عینی دولت نبوی و علوی در گذشته و الگوی آرمانی دولت مهدوی در آینده .
ایران
توسعه
پیشرفت
فرهنگ
تمدن
2021
08
23
212
240
https://sjs.isri.ac.ir/article_140594_282cf939fd9e2c10b1517b7427a5ed1e.pdf
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
3795-2538
3795-2538
1400
1
1
الگوی تحقق فرهنگ تمدنسازاسلامی در نظام تربیتی
غلامرضا
ویسی
طاهره
محمدی
هدف از انجام این پژوهش، دستیابی به الگویی برای تحقق فرهنگ تمدنساز اسلامی در نظام تربیتی است. ماهیت زمینهای فرهنگ تمدنساز اسلامی در نظام تربیتی، ایجاب میکند که برای تحقق و توسعهی آن، ابتدا فرایندها و سازوکارهای خاص آن، شناخته شوند. بنابراین این پژوهش به دنبال پاسخگویی به این سوال بوده است که: «فرهنگ فرهنگ تمدنساز اسلامی برای نظام تربیتی چگونه محقق میشود؟». برای این منظور از روش تحقیق کیفی، به شیوه نظریه برخاسته از دادهها استفاده شده است. مصاحبههای عمقی با متخصصین تمدنسازی اسلامی و فرهنگ و ارتباطات که در زمینهی فرایند مورد مطالعه، صاحب اثر و تجربه بودند، صورت گرفت که با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. برای تحلیل دادهها از روش تحلیل مضمون استراس و کوربین استفاده شد. تحلیل مصاحبهها و همچنین اسناد و مطالعات مرتبط، منجر به شکلگیری نظریه شد. الگوی به دست آمده از این پژوهش نشان میدهد، عوامل علی که منجر به تحقق فرهنگ فرهنگ تمدنساز اسلامی برای نظام تربیتی میشود، سنجش آغازین، حاکمیت ارزش و برنامه درسی است و جامعه، جو سازمانی و اهداف سازمانی، ابزار در دسترس دانشجو به عنوان عاملهای محیطی بر مطلوبیت ایجاد فرهنگ تمدنساز اسلامی موثر است که چنانچه امور فوق مسیر تحقق را امکانپذیر نماید، راهبردهای تقویت بنیه دینی، همراهی با تغییرات، سواد رسانهای، توانمندسازی خانواده، توانمندسازی مدیران و کادر اداری، آموزش مبتنی بر بافت، انگیزش، توانمندسازی معلمان و مشارکت ذینفعان را پیش میگیرد که در نتیجهی آنها، فرهنگ تمدنساز اسلامی شکل میگیرد.
نظام تربیتی
فرهنگ تمدنساز اسلامی
انسان چندساحتی
نظریهی داده بنیاد
2021
08
23
241
268
https://sjs.isri.ac.ir/article_143579_168f4dca4100773619844d43183cd3f9.pdf
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
مطالعات سیاسی تمدن نوین اسلامی
3795-2538
3795-2538
1400
1
1
چگونگی عمقبخشی تفکر علمی در سازمانها
سیامک
باقری چوکامی
سازمانهای پیشرفته نمادی از رشد تمدنیاند. توسعه و پیشرفت هر سازمانی نیازمند نوعی توان مغزافزاری یا بهعبارتی شیوهای خاص از تفکر جهت تصمیمسازی و تصمیمگیری است. بررسی چگونگی عمقبخشی تفکر علمی در سازمانها هدف اصلی این نوشتار است. مفروض این است که سازمانهایی در عصر اطلاعات و دانایی موفقاند که تفکر علمی در تمام ساختار و تشکیلات، راهبردها، سیاستگذاریها، برنامهریزیها، مأموریتها، روشها و شیوها تعمیق، توسعه و ارتقا یابد. سؤالات حائز اهمیت در این پژوهش عبارتاند از: عمقبخشی تفکر علمی چه سطوحی از سازمانها را باید دربرگیرد؟ مهمترین بسترهای زمینهساز برای عمقبخشی تفکر علمی در سازمانها کداماند؟ نتیجه اجمالی این تحقیق این است که عمقبخشی تفکر علمی از رهگذر بسترسازی در ابعاد زمینهای ساختار سازمانی، که مهمترین و کلیدیترین آن فرهنگ و یادگیری دائمی است، و فراهمسازی بسترهای ساختاری و معنایی سازمان حاصل خواهد شد.
تفکر
علم و دانش
تفکر علمی
اتاق فکر
2021
08
23
269
293
https://sjs.isri.ac.ir/article_87985_4d4bd42c1384b67e623ab61468599852.pdf